Day Zero Project #7 - 84. Het boek ‘De mooie voedselmachine’ lezen

Dit boek kreeg ik een paar jaar geleden als verjaardagscadeau van mijn jongste zus. Ik weet niet over wie dat meeste zegt, over haar of over mij... 😉
Ik had het toentertijd al wel een keertje gelezen maar toen ik mijn projectlijst opstelde, was ik net bezig met een lange antibioticakuur (voorgeschreven door de dermataloge - eigenlijk was ik het er niet zo mee eens maar durfde niet te protesteren). Dus dat was een beetje de trigger om het een keer te herlezen en er dan wat tips uit te halen om mijn darmflora hopelijk snel te herstellen.

Zoals de titel al laat vermoeden: het gaat over onze spijsvertering en alles wat daarbij komt kijken. 
Een onderwerp dat je niet snel even 'tussen de soep en de patatten' zal bespreken, zelfs (of zeker?) niet onder goede vrienden. Dat merk ik ook bij mezelf. Ik heb coeliakie en mag dus geen gluten. Als mensen me dan vragen wat er gebeurt als ik per ongeluk toch gluten binnenkrijg, grijp ik ook naar omfloerste termen.
Maar geen taboes in dit boek, alles wordt besproken op een duidelijke, luchtige en vaak ook grappige manier.
Ik zou er blijven in lezen, bij elke leesbeurt valt me nog iets anders op. Ook zijn de tekeningen bij momenten echt hilarisch, zoals deze die de 'oorlog' tussen slechte bacteriën en antibiotica uitbeeldt:

Wat hebben we geleerd? Heel veel dus. Over de fysieke werking van onze maag en darmen, over onze 'bewoners': heel veel bacteriën, goeie én slechte, over wat antibiotica met je doen,...
Maar ook dingen waar je niet snel bij stilstaat zoals: hoe zit je eigenlijk beste op de wc? Wat gebeurt er als we moeten overgeven? 
Dus ik vind het een aanrader, voor iedereen met ingewanden 😊!

Het boek is geschreven door Giulia Enders en de leuke illustraties zijn getekend door haar zus Jill. Te koop bij de meest courante boekenwinkels, ook beschikbaar als e-book. (ik zag bij 'die met de blauwe cirkel' dat er binnenkort een nieuwe paperbackversie uitkomt voor maar 8 €)

Reacties

  1. Ha, wat een interessant boek lijkt mij. Niet alleen voor mensen met ingewanden en hun problemen, maar ook voor hoe het feitelijk werkt. Jaja, mocht ik het tegenkomen, ik zou het wellicht mee naar huis nemen (ondanks ik geen boekenlezer ben, oeps)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zeker doen als je de kans krijgt :) . Of eens in de bib kijken ofzo.
      We vinden het zo vanzelfsprekend wat ons lichaam doet (tot het het een keertje niet meer doet) dat we er niet bij stilstaan hoe ingenieus het eigenlijk wel werkt.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken