Day Zero Project #16 - 45. Voortuin opfleuren met drie voorjaarsbloeiers extra voor het vroege voorjaar

Wat een tijd geleden dat ik hier nog iets komen posten ben. Ik schrik er zelf van. Intussen loopt mijn project ook al meer dan een jaar dus ik zal weer eens een tandje moeten bijsteken als ik al die leuke dingen nog wil uitvoeren!

Maar goed, eentje kan alvast geschrapt worden: het opfleuren van de voortuin.
Niet onmiddellijk een spectaculaire metamorfose maar dat is typisch voor de tuin: zonder geduld zal het niet lukken...
Vorig voorjaar had ik reeds wat witte druifjes aangeschaft. Deze zijn ook dit jaar van de partij.
Het polletje is al iets groter geworden dan vorig jaar dus hopelijk blijven ze deze weg opgaan zodat het mettertijd een mooi groepje wordt.

In het najaar had ik bolletjes van sneeuwroem (Chionodoxa 'Rosea') geplant. Daarna was het wachten... tot nu!

De anemoontjes (Anemone blanda) die ik ook in het najaar geplant had, zijn helaas niet opgekomen.

Wel vond ik bij de bloemenwinkel waar ik altijd ga, witte crocusjes. Die had ik eigenlijk nog als bolletjes willen kopen maar ik had er niet onmiddellijk in de winkel gevonden dus was het er niet van gekomen. 
Intussen zijn ze natuurlijk al uitgebloeid maar zo waren ze toen ik ze net geplant had:
Hopelijk ook hier gestage uitbreiding de komende jaren. 
Ook lichtgele narcissen had ik toen meegebracht en er een aantal van in de voortuin geplant. Dat is nog afwachten want die doen het niet zo heel goed vooraan. Hopelijk gaat het met deze beter.

Voor later op het seizoen heb ik ook nog bollen geplant van een aantal sieruien. 
Uiteraard heb ik ook al plannen voor dit najaar. Dan wil ik er graag nog wite irisjes bijplanten. In de achtertuin heb ik er blauwe staan en dat zijn zo'n dankbare en vroege bloeiers. 

Het totale uitzicht begint me al wat te bekoren. De structuur zat wel al goed met mooie groenblijvers zoals Osmanthus en Buxus, Heuchera's, schoenlappersplanten,... Ik miste alleen dus wat sfeer en kleur vroeg op het jaar. 
Deze nieuwelingen samen met de al eerder geplante tulpen, hyacinten,... zorgen toch al voor wat lentegevoel. Dus we zijn op goeie weg.

Deze tulpen plantte ik een jaar of drie geleden. Zie hoe mooi ze al uitgebreid zijn en meer en meer bloemen krijgen. Misschien iets kleiner dan wanneer net gekocht maar vind dit eigenlijk net mooier.

Dit is een overzichtje van bijna het geheel (achter mij ligt nog een plantzone).
De tulpen op de foto hierboven staan achter die grote Buxusbol. Ik kijk er wel naar uit als de siergrassen ook weer mooi frisgroen gaan zijn want nu is het net iets te kaal. Maar meer planten lukt niet omdat we aan dat putdeksel moeten kunnen. 's Zomers hangt dat gras er dan over zodat die gecamoufleerd is.
In de verste zone rechts ga ik ook nog meer voorjaarskleur brengen. Wellicht met narcissen. Maar goed, daar kunnen we nog uitgebreid verder over nadenken. Ook plannen voor de tuin maken vind ik dus heerlijk!

Is er in jouw tuin al wat lente te bespeuren? 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken