Day Zero Project #23 - 46. Plantenrekje in gebruik nemen / opwaarderen

Toen we 10 jaar geleden ons huis kochten, was het zowel binnen, maar vooral buiten in de tuin een enorme chaos. Bloempotten en mandjes natuurlijk, kapotte wasrekjes en wasmanden, lege wijnflessen,... 
Tussen al die rommel trok één ding mijn aandacht: een plantenrekje. Bij een meer nauwkeurige inspectie bleek dat het roest de structuur niet aangetast had. Dus daar zag ik wel een creatief projectje in.

Vrij snel erna haalde ik in de doe-het-zelf-zaak een potje zwarte metaalverf en gaf het rekje een  opfrisbeurt. Maar daar bleef het dan bij. Het stond nu eens hier en dan eens daar op het terras maar niet echt in gebruik zoals zou kunnen. 

Vorig jaar nam ik de beslissing: ofwel gaat het weg, ofwel gaan we het nu echt gebruiken. 
Het werd het laatste.
De zwarte verf was eigenlijk al niet meer zo mooi dus ik wilde wel een nieuwe restauratiepoging doen.
Geen zwart meer, dat was te hard. Nu heb ik voor donkergrijs gekozen, met een soort hamerslageffect. 

Eerst alle spijltjes ruwweg opschuren zodat de verf goed zou hechten. 
Dan lekker aan het schilderen. Twee lagen waren er nodig maar met het warme weer droogde het gelukkig erg snel.


Ziezo, de basis is weer perfect, nu nog de aankleding!

Ik had natuurlijk naar het tuincentrum kunnen gaan en daar een hele lading nieuwe potjes kopen. Maar aangezien ik het ecologische steeds belangrijker ga vinden, wilde ik eerst kijken wat er eventueel nog aan bruikbare dingen in huis (en tuin) was. 
Dat bleek best veel te zijn: allerlei terracottapotjes, een schaal op voet, wat keramieken potjes,... Via de plaatselijke weggeefgroep mocht ik nog wat meer terracottapotjes ophalen. 
Dus hoefde ik uiteindelijk alleen nog maar wat onderschaaltjes aan te schaffen want die had ik niet in huis, of toch niet voldoende.
Het kikkertje dat tot nu toe op de vijverrand stond, kreeg ook een plaatsje.

Plantjes had ik niet zo voor het grijpen, behalve de Aloë die het in huis op de vensterbank eigenlijk niet zo goed deed. Die kreeg alvast een grotere pot. 
De plaats waar het rekje staat, krijgt echt volle zon. Daar moet ik heel goed rekening mee houden want niet alle planten gedijen bij zo'n hitte. 
Uiteindelijk koos ik voor Portulaca (echt een aanrader!), kuiflavendel, een mini-Lantana, Spaanse margrieten, dwergleeuwenbekjes en een paar vetplantjes. 

Zo is het uiteindelijk geworden:


En oké, dit schattige potje kon ik niet weerstaan. Het lijkt wel zo'n puddinkje. Dus dat is het enige dat ik wel nieuw gekocht heb.

Als ik zo het resultaat zie, ben ik toch wel blij dat ik beslist heb om het rekje te houden en echt te gaan gebruiken. Het terras is zo weer net wat gezelliger.
In de herfst kan ik dan de zomerbloeiers vervangen door meer herfstige planten zoals Cyclaampjes of Gaultheria,... 

Vind jij zo'n renovatieprojectjes ook leuk om doen?

Reacties

  1. Wij hebben identiek hetzelfde plantenrekje in huis staan :)

    Evelyne - Gouden Momenten
    http://goudenmomenten.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig Evelyne dat het bij jullie binnen staat. Misschien was het inderdaad wel voor binnen bedoeld en is het daarom dat het hier zo roestig buiten stond.
      Maar nu met de Hammerite-antiroest zal het wel beschermd genoeg zijn.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken