Day Zero Project #22 - 85. Een boek over HSP lezen

Zo'n jaar of 15 geleden hoorde ik voor het eerst van de term 'hooggevoeligheid' / HSP. Ineens vielen zoveel puzzelstukjes op hun plaats. Zo fijn om eindelijk in woorden uitgedrukt te zien wat ik al die tijd voelde!
(Voor wie meer wil te weten komen over hsp kan je alvast een kijkje nemen op de website van HSP Vlaanderen maar uiteraard zijn er nog zoveel meer websites rond het onderwerp.) 

Het was ook de tijd dat ik zowat elk boek over hooggevoeligheid dat ik in de boekenwinkel vond, aanschafte. Ik wilde nog zoveel meer weten, zoveel meer lezen. En ja, ik ben heel wat waardvolle inzichten rijker geworden erdoor en heb mezelf ook weer een beetje beter leren kennen. 

Dat leidde echter uiteindelijk ook tot een stapeltje slechts half gelezen boeken...want niet elk boek leest even vlot weg.
Maar wie weet wat voor een schat een informatie daar nog ligt te wachten? Met dat in gedachten heb ik dit doel op mijn Day Zero Project lijstje gezet. 

Voor welk boek zou ik kiezen? 
Sowieso wilde ik een boek met een positieve kijk op hooggevoeligheid. Niet een waar hsp gezien wordt als veel kommer en kwel of slachtofferschap, want die boeken zijn er dus ook!

Uiteindelijk heb ik dus gekozen voor 'Het geluk van hooggevoeligheid voor jezelf en de wereld' van Marian Van Den Beuken, omwille van de titel die me aantrok.



Wat vind ik uiteindelijk van het boek?
Eerlijk gezegd vind ik die vraag niet zo makkelijk eenduidig te beantwoorden... 

Aan de ene kant is het zeker een positief boek waarvan de hoofdboodschap is dat wanneer je uitgaat van je eigen kracht (je eigen ziel, je eigen kern, je eigen bron), je zoveel meer kan bereiken in je leven, zowel voor jezelf als voor de wereld. Dan gaat het uiteraard niet om de materiële zaken waar zo vaak naar gestreefd wordt maar naar 'vrede' in de ruimste betekenis van het woord.

Als er een ene kant is, is er ook een andere kant natuurlijk. Vaak is het boek - voor mij toch - redelijk abstract en best ook zweverig. Hogere zelf, innerlijke bron, ziel, spirituele zelf, licht en liefde, nieuw tijdperk: deze termen zijn voor mij niet erg concreet (hoewel er steeds wel wat duidelijkheid is door de context in het boek).
Ook is het eerder een beschrijving van de eigen zoektocht en ervaringen, dan een leidraad of handboek (wat dan natuurlijk ook weer moeilijk om maken is, aangezien elk zijn eigenheid heeft).

Wel waren er geregeld stukjes waar ik herkenning voelde of die me een inzicht brachten. 

De opdeling in korte hoofdstukjes is fijn. Dus je kan gerust een deeltje lezen nu en dan en dat dan even laten bezinken voor je aan het volgende begint (zo had ik het wellicht beter gedaan).
Ik denk dat ik het boek eens een herleesbeurt zal gunnen om te zien of ik er dan al meer mee kan. Misschien moet het nog een soort van 'groeien'.   

Ben jij bekend met hooggevoeligheid?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken