Day Zero Project '21 #3 - 35. Nieuwe poging met het boek ‘Aan de slag met de huishoudcoach’

De laatste tijd heb ik best veel last van onrust. Geen idee waardoor het precies komt maar ik heb wel gemerkt dat opruimen een goeie manier is om het wat onder controle te krijgen en weer wat rust (vooral in mijn hoofd) te krijgen.
Ook de afgelopen dagen was het weer zover... Maar goed, dat is dan misschien wel het ideale moment om opnieuw te beginnen in het boek 'Aan de slag met de huishoudcoach' van Els Jacobs. 

Ik ga niet voor elke taak een nieuwe post maken maar bij het begin leek het me wel fijn om met de start het hoe en waarom wat uitgebreider te beschrijven. 

Het is niet de eerste keer dat ik met dit boek begin, maar volhouden, dat is het lastigste...
Ik geef het allicht niet genoeg tijd om de routines op te bouwen tot het echt routines zijn. Daar zit vooral het probleem. Opruimen op zich kost me niet veel moeite als ik er de tijd voor maak / neem. Maar daarna het bij kunnen houden... Iets onverwacht, en hup, daar gaat het hele automatisme. 

Eerst heb ik nog eens alle uitleg doorgelezen. Daarin wordt beschreven waarom het huishouden tegenwoordig niet zo eenvoudig is als vroeger en wat de valkuilen zijn bij het al dan niet aan de slag gaan. Alles of niets, dat is mijn meest herkenbare struikelblok. Als ik begin, wil ik veel te veel doen, en dat moet ik dan erna bekopen, waardoor er dan een poos niets meer gebeurt. Ik moet dus dringend leren doseren en opbouwen. 

Ook wordt er uitgebreid ingegaan op 'hoe' je opruimen het beste aanpakt. Ruimte per ruimte werken, kast per kast, of zelfs plank per plank. Heel verhelderend. Ik kan hier helaas niet al die info zomaar delen aangezien dit boek natuurlijk iemands broodwinning is, maar op de site van de auteur vind je alvast heel veel handige tips.

Na de achtergrondinfo is het tijd om 'echt te beginnen'.

Opdracht 1 Het badkamerkastje opruimen

Het badkamerkastje opruimen is de eerste opdracht. Dit kost me niet zoveel denkwerk want het is iets wat geregeld eens onder handen genomen wordt. Maar ik heb het (uiteraard) toch gedaan, het boek beginnen en gelijk al de eerste opdracht overslaan, dat zou niet zo'n goed begin zijn...

Ook is het een goeie motivatie voor doel 24,  het opgebruiken van alle verzorgingsproducten. Als alles netjes en overzichtelijker staat, nodigt het meer uit tot gebruiken. 

Op een uurtje is alles weer spic en span en netjes opgeruimd. Dat viel helemaal niet tegen eigenlijk. 

Ik toon nu even alleen mijn kant van het kastje. De andere kant (even groot) is van mijn man. Dat deel heb ik uiteraard ook opgeruimd maar laat ik hier maar even niet zien (zijn privacy). 
Ook de lades en het handdoekenkastje heb ik aangepakt en zijn weer netjes geordend. 

Bekentenis: de tweede opdracht sla ik wel over. (vandaar dat ik direct naar opdracht 3 spring)
Die houdt in dat je onmiddellijk na het opstaan gaat douchen en aankleden. Ik heb dit uiteraard al gedan in vorige pogingen maar dit werkt niet goed voor mij. Ik heb even tijd nodig om rustig wakker te worden en zo is dat gewoon té bruusk. Dus even computeren (blogs lezen) en na een halfuurtje ga ik dan douchen. Een goed compromis denk ik. 

Opdracht 3 Aanrechtblad opruimen en schoonmaken

Best een stevige klus dit. De keuken is natuurlijk een van de meest intensief gebruikte plaatsen in huis. Maar het maakt echt zo'n groot verschil wanneer je 's ochtends in een propere en opgeruimde keuken komt dan wanneer het nog een waar slagveld is (ja, ik ben een klunzige kok...). Dus vandaar dat dit de volgende opdracht is.

Op een uurtje tijd (en met goed schrobben) is het een wereld van verschil.

Hier komt dan de eerste routine bij: elke avond het aanrecht schoonmaken.
Bij vorige pogingen lukte dat de eerste dagen meestal redelijk, tot het dan na een tijdje weer verslonst. 
Nu proberen om langer door te zetten. Misschien dat een soort van afstreepkaart wel kan helpen om het te visualiseren. En uiteraard met een beloning in het vooruitzicht, voor de motivatie. (Nieuwe placemats zou ik leuk vinden, of nieuwe stoelkussentjes.) 

De volgende opdracht is over een week. Dan is er terug een 'klus(je)' en een bijkomende nieuwe routine. Maar nu eerst aan de slag met deze eerste. 

Vind jij het huishouden ook best lastig om goed bij te houden? Of heb je al een fijne routine gevonden? Ik hoor graag hoe jij het aanpakt. 

Reacties

  1. Ik word ook erg onrustig van rommel in huis. Het liefst zou ik alle kasten eens flink opruimen, maar ik heb er simpelweg geen energie voor vanwege mijn gezondheid. Ik doe mijn best om dagelijks het huishouden bij te houden en dat is al genoeg voor mij. De kasten opruimen is een klus voor later. Gelukkig heb ik geen open kasten en zie je de rommel niet, haha. Wat hebben jullie trouwens een mooie keuken. Het aanrecht ziet er supernetjes uit zeg, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar, dat energiegebrek. Dat is ook de reden dat het hier zo vaak weer in de soep loopt. Keuzes maken tussen werk, huishouden, ontspanning,... met de beperkte energie die er is. Vaak lastig. Dus ik voel met je mee.
      Het huishouden bijhouden is trouwens echt al heel wat hoor! Mag je trots op zijn dat je daarin slaagt!

      Dank je wel voor de complimentjes over de keuken :) We zijn er wel blij mee, lekker licht ook.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #81 - Januari update