Day Zero Project #38 - 86. Een boek ‘Voor Dummies’ aanschaffen, lezen (en in de praktijk brengen)

Tijdens ons dagje Gent botste ik in de Fnac op dit boek: 'Geconcentreerd werken voor dummies'. Gelijk wist ik dat dit de ideale kandidaat was voor doel 86. 


Soms heb je van die dagen dat je gelijk in de flow raakt en aan het eind van de dag tevreden terugblikt op wat je allemaal hebt kunnen doen. 
Maar eerlijk gezegd heb ik meer van die andere dagen. Zwoegen en zoeken naar wat concentratie, alsof het uit mijn tenen moet komen (en die zijn meestal niet zo geïnspireerd). 
Dus dit boek kwam als geroepen.

Wat heb ik eruit geleerd?
Best veel moet ik bekennen, dus ik hou het voor hier even bij de hoofdpunten en dingen die er echt uitspringen.

Beginnen met misschien wel het belangrijkste wat ik uit het boek geleerd heb: 
Concentratie begint na ongeveer 8 minuten. Dus wanneer je aan iets begint, en je kan die 8 minuten zonder afleiding doorkomen, is de kans groot dat je erna echt geconcentreerd geraakt bent. Anderzijds, wanneer je wel gestoord wordt, heb je erna weer die volle 8 minuten nodig om op dreef te raken. 

Ook wordt uitgebreid uitgelegd hoe het komt dat stress is een echte concentratiekiller is. Ergens wel logisch als je erbij stilstaat. Nu nog proberen om die stress wat te reduceren. 

Geen concentratie zonder voldoende tijd voor pauzes en herstel. Voldoende slaap is onontbeerlijk om overdag voldoende geconcentreerd te kunnen werken.

Geen (of weinig?) concentratie zonder motivatie. Voor dingen die we zinvol vinden willen we makkelijker alles opzij schuiven en het alle aandacht geven. 

Er staan ook een heleboel tips nog in het boek die al dan niet rechtstreeks invloed hebben op ons concentratievermogen. 
Heel concreet over het inrichten van onze werkplek, hoe we ons kunnen beschermen tegen afleiders. En dan wat meer onrechtstreeks: wat mindfulnes kan doen, of het effect van beweging en voeding. 

Dit zijn zo wat de belangrijkste puntjes die me bijgebleven zijn maar het boek krijgt zeker nog een tweede leesronde om er nog meer uit te halen.

Vind jij makkelijk de concentratie bij het werken?

Reacties

  1. Tof dat je je hierin aan het verdiepen bent, alleen maar goed!
    Ik ben pedagogisch medewerkster dus concentratie is zeker nodig... Ik kan soms zeker gefocust zijn maar soms is het zeker lastig als je 10 dingen tegelijk aan het doen bent/moet doen op werk... Ik probeer dit wat meer in hokjes te doen en mijn focus bij iets te houden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken