Day Zero Project '21 #12 - 35. Verder (een beetje) met 'Aan de slag met de huishoudcoach'

Ja hoor, weer zo'n rusteloze dag waarop ik geen blijf met mezelf weet. In niets vind ik wat rust dus dan kan ik maar beter iets actiefs doen.
Misschien wel het goeie moment om me te herpakken met het boek 'Aan de slag met de huishoudcoach' (doel 35).
Ik was er eind vorig jaar weer mee begonnen en had toen de badkamerkastjes en het aanrecht in de keuken onderhanden genomen. De keuken heb ik trouwens (tegen alle verwachting in) goed kunnen bijhouden. Alleen een zeldzame keer overgeslagen als het echt niet lukte op gezondheidsvlak maar dan heel snel erna ingehaald. Dus dat is positief. Ook het badkamerkastje ziet er nog steeds netjes en overzichtelijk uit.
Maar erna is het dus verwaterd en ben ik niet veel verder meer geraakt.

Opdracht 4: Ruim je eettafel op

De eettafel had ik wel nog opgeruimd maar dat was een makkie omdat we eigenlijk altijd in de keuken eten en de tafel in de eetkamer dus bijna steeds leeg is. Enkel bij visite zitten we hier.


Opdracht 5: Stel het 10minuten rondje in

De volgende stap in het boek is het 'tien minuten rondje': op die tijd ruim je in de keuken, woonkamer, hall,... alles op wat daar niet op zijn plaats is. Dit doe je tussen het avondeten en bedtijd. En zoals de naam zegt: tien minuten, niet langer. 
Geen idee hoe het komt maar ik vergeet het eigenlijk steeds. Dat is niet zo'n ramp omdat ik er intussen wel de gewoonte in heb om dingen gelijk op hun plaats te leggen of indien nodig weg te doen, zeker uit de keuken. 

Opdracht 6: Breid je avondroutine uit

Ook de stap die erna komt, is niet zo concreet als ik zou willen. Daarin gaan we namelijk de avondroutines uitbreiden.
Ik heb wel een lijstje met dingen die daarop zouden kunnen zoals elke avond snel even stofzuigen in de keuken, mijn agenda voor de volgende dag concreet plannen, kleding klaarleggen,... 
Misschien moet ik deze avondroutines dan toch maar neerschrijven en goed in het zicht op het magneetbord in de keuken hangen. 

Opdracht 7: Creëer een goede uitvalsbasis

Ik merkte dat ik een 'echte' stap verder wil zetten en iets opruimen. Dus maar over naar de volgende opdracht. Dat is 'een goede uitvalsbasis creëren' zodat alle spullen nodig om de deur uit te gaan steeds voor het grijpen liggen.
Deze taak had ik in de vorige poging van het boek reeds vervuld en is gelukkig nog steeds goed in gebruik. Maar toegegeven, een keertje weer alles netjes ordenen en schoon maken, dat is nooit verkeerd. Dus bij deze heb ik dat gedaan. Ook snel even de mandjes doorkeken en weer goed geschikt. Mijn jogspullen konden terug bij het andere sportspul in de kast boven aangezien ik nu wegens omstandigheden niet aan het joggen ben. Dus weer een beetje overzichtelijker zelfs!

Kastje (Hemnes van Ikea) met in de mandjes plaats voor mijn handtas, mutsen, sjaals, boodschappentassen,... alles in handbereik. 


Spullen zoals mijn portefeuille en telefoon neem ik altijd mee naar boven. Maar een zonnebril en, in deze tijd, een collectie mondmaskers liggen hier wel ideaal, steeds klaar om in mijn tas te steken.
Best wel tevreden met het resultaat zo. En belangrijk, het is handig en praktisch op deze manier.

Voor de komende dagen ga ik toch proberen om die avondroutine wat beter aan te houden en er hopelijk ook zo wat automatisme in te vinden.
Maar stiekem kijk ik toch al uit naar volgende week, naar de volgende concrete opdracht, namelijk mijn kleerkast opruimen. 

Heb jij goede routines in je huishouden? Of doe je vooral op gevoel?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #81 - Januari update