Day Zero Project '21 #20 - Doel 98: Een keer met een elektrische fiets rijden

 

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst met een elektrische fiets gereden, namelijk die van mijn zus.
En ja, nu ben ik dus (zoals wat verwacht) aan het twijfelen of ik er ook niet een zou aanschaffen. 

Mijn huidige 'gewone' fiets is 32 (!) jaar oud. Ik heb hem indertijd tweedehands gekocht toen er al tien jaar op de teller stonden maar hij uiteraard wel nog in goede staat was.
Helaas begint hij de laatste tijd wat kuren te vertonen. Ik krijg bijvoorbeeld de versnellingen niet meer helemaal goed afgesteld en die maken dus altijd wat geluid. Bij de laatste herstelling en onderhoudsbeurt hadden ze me al gezegd dat hij naar het einde liep, toch qua tandwielen enzo. Toen heb ik er niet zoveel aandacht aan besteed maar nu zal ik toch een keer iets moeten gaan beslissen. Ofwel dus nog een keer goed laten herstellen ofwel uitkijken voor iets nieuws.

Dat 'nieuws' zou dus ook elektrisch kunnen zijn.

Voor mijn chronische energiegebrek zou het wellicht heel goed zijn. Nu ben ik vaak uitgeteld als ik wat verder heb moeten fietsen (vooral met tegenwind) dus dan zou ik wat krachten kunnen uitsparen op die manier. Aan de andere kant moet ik dan natuurlijk wat toegeven dat niet alles lukt zoals ik zou willen en weer wat trots opzij zetten.
Het zou me wel meer vrijheid kunnen geven want ik zou verder kunnen rijden. Ook klanten op verdere afstand zouden dan lukken zonder dat ik met de auto zou moeten gaan. 

Wat me tegenhoudt behalve dan die trots van hierboven, is ook dat ik echt geen held ben in dit soort dingen. Zoals sommigen me op zo'n e-bike voorbijsnellen, dat vind ik bij momenten ronduit beangstigend. Aan de andere kant rij ik natuurlijk zo snel (of traag) als ik zelf wil.
Nog wat praktische zaken dan: altijd in gedachten houden dat de batterij opgeladen moet zijn. Of dat lukt met mijn warhoofd?
En dat groter risico op diefstal, daar ben ik ook niet helemaal gerust op.

Ik zal de komende weken dus nog wat uitzoekwerk moeten doen zoals een keer naar de fietsenwinkel gaan, om tot een goede beslissing te komen. 

Heb jij een elektrische fiets? Waarom wel? Of waarom niet? Ik hoor het graag :).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken