Day Zero Project '21 #28 - 53. De serre inrichten / indelen

Een eigen serre, dat leek lang een onhaalbare droom en misschien ook niet heel erg nodig. Immers ligt mijn moestuin op een van de warmste en meest beschutte plaatsen in de tuin.
Maar na het totaal mislukken van de tomaten vorig jaar - teveel regen en dus heel snel ten prooi gevallen aan de gevreesde phytophtoraplaag - begon ik me af te vragen of het echt niet doenbaar was. 

Oké, er moest een moestuinbak verplaatst worden en ook het plaatsen van de serre zelf leek verre van evident. Maar we konden rekenen op hulp van de tuinman. Uiteindelijk heb ik eind augustus dan eindelijk de knoop doorgehakt en een serre besteld, online, op de site van Tuinadvies. Model Phoenix, een drempelloze kas van het Engelse merk Vitavia.

Ook daarna doken er nog wat hindernissen op: als eerste de levering. De zes weken levertijd werden overschreden en ik hoorde maar niets. Een boel mails en telefoons later bleek dat ze niet in stock was. Maar of een zwarte in plaats van een groene ook goed was? Uiteraard, eigenlijk vond ik dat nog mooier maar dat was niet mogelijk toen ik de bestelling deed.
Nog wat weken geduld hebben - Brexit, lange transporttijden - en dan werd ze eindelijk geleverd.

Gelukkig kon het pakket in de garage geleverd worden, zo stond het veilig tot de tuinman aan de opbouwklus kon beginnen.

Aan het jaareinde was het dan zover. Eerst de fundering, iets wat zo nauwkeurig mogelijk moet gebeuren want het bepaalt de stabiliteit van de hele constructie.


En dan opbouwen. Niet evident want de handleiding was verre van duidelijk.


Maar uiteindelijk na veel zwoegen en zweten (en vloeken), stond ze er!



Wat extra grond en een goede spitbeurt later:


Omdat de tuinman verhinderd was, hebben we zelf maar gekeken hoe we een pad konden maken. De oude stoeptegels die we nog liggen hadden, kwamen daarbij goed van pas. Net als een paar paletten die we gebruikten om de afboording te maken.


De rekken rechts heb ik gerecupereerd van het kleine oude plastiek serretje dat ik de voorgaande jaren gebruikt had maar dat een laatste storm niet overleefd had. 

En dan tijd om echt aan de slag te gaan met planten.


Compost spreiden en alles nog eens goed spitvorken.


Tomaten planten...

En dan heb ik een tijdje geen foto's gemaakt, tot afgelopen dagen.

De tomaten zijn gigantisch gegroeid!


Ook de paprika's beginnen in gang te schieten.


Experiment meloentjes...


En het gerecupereerde rek dat ik wat anders in elkaar gepuzzeld heb zodat het de ingenomen ruimte maximaal benut.


Mettertijd zal er nog wel eens een 'echte' kweektafel komen, vastgemaakt aan de serre zelf, maar voor nu volstaat dit. Een beetje sparen intussen ... ;) want we hebben ook vier automatische raamopeners aangeschaft, en schermdoek. De rekening loopt zo best snel op natuurlijk. Sta je niet altijd bij stil als je denkt 'even' een serre te kopen :).

Een oppottafeltje is ook nog iets waar ik over twijfel. Dat heeft een handige werkhoogte want aan een te lage tafel werken is de garantie op nek- en hoofdpijn (ervaringsdeskundige). Anderzijds kan ik die verpotklusjes ook in de garage doen, daar is een soort werkbank op goede hoogte. Dus dan spaar ik plaats in de serre, en geld uit. 
En zo is er altijd wel iets om over na te denken...

Maar voor nu is het prima. Ik kijk in ieder geval al enorm uit naar de eigen gekweekte tomaten! Daar kan niets tegenop.


Heb jij ook een droom die je nog graag werkelijkheid ziet worden dit jaar?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #81 - Januari update