Day Zero Project '21 #32 - 12. Drie glutenvrije broodmixen uitproberen

Glutenvrij brood, iets dat gelukkig doorheen de jaren heel veel verbeterd is.
Toen ik zo'n elf jaar geleden begon met het glutenvrije dieet, had ik ook een brood gebakken. Van dat brood moest zelfs het hondje van mijn schoonvader, dat anders een wandelend buikje was, geen kruimel van hebben... dat zei alles... 

Gelukkig smaakt het brood steeds meer naar 'echt brood' en is er ook alsmaar meer keuze. Ook in meelmixen die je dan zelf kan bakken in de machine of de oven, is er nu een uitgebreid aanbod dat ik wel eens wilde ontdekken. Dus bij deze, doel 12.

Uitproberen

Een tijd terug had ik deze drie mixen aangeschaft.


Dan was het nu dus nog kwestie van ze een keer uit te proberen.
Aangezien ik geen keukenprinses ben en er op alle mixen ook een (korte) beschrijving stond voor bereiding in de broodbakmachine, heb ik dat ding maar eens weer vanonder het stof gehaald.

Als eerste maakte ik een broodje met de mix van Peak's Free From.
Broden uit de machine zien er altijd een beetje vreemd uit door de bakvorm-vorm. Maar voor zijn soort ziet het er best goed uit (zal je zo dadelijk wel zien).
En ja, het was lekker. Ook een wat krokante korst, daar hou ik wel van. Het heeft wel een (oud) steakmes vermoord, wegens sterker dan dat mes toen ik het wilde doorsnijden. Enkel de korst hoor, vanbinnen was het lekker mals.
Goeie beschrijving ook van welk programma te kiezen. 


Dus ja, die breng ik zeker nog mee!

Dan de mix van AH huismerk glutenvrij.
Zoals je ziet is het brood hier al wat minder gerezen. Dat kan ook aan mij liggen, dat ik niet het beste programma gekozen heb, maar er stond weinig indicatie van tijd bij. Dus heb ik maar voor een korter programma gekozen omdat ik vroeger gelezen had dat glutenvrij brood niet altijd beter wordt van lange baktijden (iets met het rijzen dacht ik). Dus op hetzelfde programma als het vorige gedaan. 



De smaak was gelukkig wel helemaal goed. Dus ook dit maakt een kans om terug gekocht te worden.

Als derde dan het brood met de mix van bij Holland and Barret.
Dit is dus helemaal ingezakt. Misschien dan toch een langer programma proberen? Ook hier stond er weinig indicatie in de beschrijving. Ik kan de andere helft van de verpakking (er was genoeg in voor twee broden) daarmee eens uitproberen.

Qua smaak is het zeker ook niet verkeerd. Alleen het snijden hier was ook wel een hele onderneming (en een aanrecht vol kruimels). Dus ik ga zeker nog wel het tweede brood bakken maar als dat niet plots heel erg anders is, denk ik dat deze een eenmalige aankoop zal zijn.

Dus twee op de drie zijn zeker voor herhaling vatbaar.
(Nu geef ik toe dat een en ander ook aan mijn (ontbreken van) baktalent kan liggen, dus misschien kan het bij jou helemaal anders uitpakken natuurlijk en heb je gewoon allemaal fantastisch mooie en lekkere broodjes.)

Bak jij soms brood?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken