Day Zero Project '21 #37 - Doel 31. Drie dingen proberen ‘groener’ te doen

Het milieu en de klimaatopwarming, droogte, hitte,... ik moet bekennen dat het dingen zijn die me wel bezighouden en waar ik met meer dan bezorgdheid naar kijk.

Ook de machteloosheid die je voelt, als je de branden, of net grote overstromingen ziet.

Maar omdat alle beetjes (hopelijk) wat helpen, probeer ik ook na te denken over hoe ik zelf dingen doe. 

Met de droogte van afgelopen weken (en eigenlijk nog niet echt voorbij) probeer ik stil te staan bij hoe wij water gebruiken en hoe het beter kan. Met minder, of wat extra opvangen zodat het niet verloren gaat.

Groenten spoelen doe ik intussen in een teiltje, net als het afspoelen van de afwas. Dat water recupereer ik om de planten water te geven, die in potten of degene in de serre, zoals de tomatenplanten vanwaar deze komen.

Dus dit vrolijk blauwe teiltje heeft een vaste plaats gekregen in de rechter afwasbak :-). 

Naast water opvangen en herbruiken, hebben we ook werk gemaakt van meer opvangen.
Het regenwater van ons dak wordt al opgevangen in onze regenput van 10.000 liter. Dat gebruiken we voor de tuin. Het gazon besproeien we uiteraard niet, maar de moestuin en sommige van de planten moeten we toch wat helpen. 

Er is dit jaar 'een dak' bijgekomen, namelijk dat van de serre. 
Een actie in de Gamma met korting op regentonnen en de voorspelde regen hebben ons in actie doen schieten. Twee regentonnen van 100 liter mogen dat dakwater opvangen. 

Met de regenbuien van voorbije dagen waren ze al voor driekwart vol. Moest blijken dat deze opslag te weinig is, kunnen we er altijd nog twee (of nog meer) meer aanschaffen en ze aan elkaar koppelen. 

Hoewel dit uiteraard geen grote acties zijn, ben ik toch blij dat we het doen. 
Want zoals eerder gezegd, alle beetjes helpen (een beetje).

Hiermee heb ik op drie punten (zonnepanelen plaatsen en turfvrije potgrond kopen waren de vorige) wat groenere stapjes gezet en het doel behaald. Hoewel ik uiteraard ga blijven kritisch kijken naar wat nog beter en meer ecologisch kan. Een doel dat dus eigenlijk nooit echt en helemaal klaar zal zijn. Maar voor nu schrap ik het in mijn lijstje.


Probeer jij ook wat extra op het waterverbruik te letten?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken