Day Zero Project '21 #42 - Doel 54. Een maand vakantie nemen om in de tuin te werken (en andere tuindoelen)

Vandaag heb ik nog een klantenafspraak en wellicht moet ik morgen en overmorgen ook nog een en ander afwerken voor dat project.
Maar daarna (vanaf de 8ste?) hoop ik heel veel tijd in de tuin te kunnen spenderen. Of als het weer het echt niet toelaat zijn er ook altijd nog wat plan- en ontwerpklusjes.

Het wordt vooral duimen dat ik niet teveel last krijg van mijn nek (wat zich dan weer uit in hevige hoofdpijn) zoals de afgelopen weken helaas vaak gebeurd is. Dus ik ga het heel rustig aan moeten doen en niet te veel willen. Hoe graag ik ook een hele dag bezig ben buiten, dat is helaas geen goed idee als ik de volgende dagen ook nog iets wil doen.
Herinnering voor mezelf vooral, dit. 

Naast nog heel wat noodzakelijke klusjes zijn dit zijn een aantal van mijn doelen waar ik graag mee aan de slag wil:

Doel 45: De nieuwe border achter de vijver ontwerpen en aanleggen

Nu het najaar begonnen is, is het tijd om hier concreet werk van te maken. Het ontwerp had ik al een tijdje klaar, ik ben alleen nog wat aan het twijfelen over een aantal planten. 
Wel ben ik zeker dat er Osmanthusbollen inkomen. Toen ik zag dat ze die bij de plantenwinkel vlakbij in de aanbieding hadden, heb ik niet getwijfeld en gelijk 10 struikjes gehaald. Oké, het zal wat meer tijd in beslag nemen dan kant en klare bolvormen kopen. Maar van prijs scheelt het zoveel en zelf iets 'scheppen' is ook altijd heel fijn en voldoening gevend.

Hopelijk lukt het om binnenkort de contouren uit te zetten ter plekke en de graszoden weg te halen zodat we deze maand nog kunnen planten. Wordt vervolgd dus :)!


Doel 49: Drie nieuwe fruitboompjes / struikjes planten

Via een externe verkoper op Bol heb ik deze drie 'ballerina' appelboompjes gekocht.


Het voordeel van dit type boompjes is dat ze dus kolomvormig groeien en erg smal blijven. Dus kan je verschillende soorten op een kleine oppervlakte plaatsen om wat variatie te hebben in plaats van één grote struik. Ik kocht de rassen 'Charlotte', 'Bolero' en ''Flamenco'.


Hier hebben ze hun plaats bij de andere (al eerder geplante) gekregen. Er is eigenlijk plaats voor nog twee (meer naar links, niet op de foto) dus daar ga ik zeker nog naar op zoek.
Fruit uit de eigen tuin is zo leuk!


Doel 51: 300 bollen van voorjaarsbloeiers planten

Hier heb ik een klein beginnetje gemaakt. Er liggen in de garage 42 tulpenbollen te wachten om de grond in te gaan. Verder heb ik ook nog een uitgebreid wensenlijstje dat ik in bestellingen moet omzetten.


Oja, ik kies nu bewust voor bio-bollen. Naar het schijnt bevatten de 'gewone' bollen allerlei gifstoffen, die dan ook in de bloemen zitten, en zo schadelijk zijn voor de insecten. En dat is natuurlijk net niet de bedoeling. Dat maakt het wel een wat grotere zoektocht om alles bijeen te zoeken wat op het verlanglijstje staat en (helaas) ook een stuk duurder.

Doel 47: De tuin nog wat vogelvriendelijker maken

Bij Action heb ik nog wat vogelvoederdingen gekocht. 

De standaard hoop ik een plaats te kunnen geven tussen de lage beplanting in de nieuwe border. 
Ook het moment om de 'oude' vogelvoerdingen eens goed na te kijken, schoon te maken en dan ook weer hun plaats te geven, gevuld uiteraard!


Begin volgende maand hoop ik een mooie balans te kunnen opmaken en heel wat vorderingen te kunnen laten zien. 


Heb jij een tuin? En zo ja, vind je het fijn om ermee bezig te zijn?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #81 - Januari update

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden