Day Zero Project '21 #53 - Doel 27 ‘Echt’ aan de slag gaan met de 'Succesplanner'

De periode van nieuwjaar is typisch om even te bezinnen over verleden en heden. Hier is dat niet anders.
Ik geniet ervan, even terugblikken maar vooral vooruit kijken en plannen maken.

Afgelopen dagen ben ik druk in de weer geweest met talloze lijstjes om wat overzicht te krijgen in wat ik komend jaar belang en dus tijd wil geven.

In mijn doelenlijst (doel 27) sprak ik eerst van de Purpuzplanner maar ik ben sedert vorig jaar overgegaan op de Succesplanner. Ze zijn een stuk duurder maar ik vind ze net iets handiger, vandaar. (en oké, de kaft vind ik heel erg mooi!) 
Je kan er ook nog allerlei stickers en toebehoren bij aanschaffen maar dat heb ik dus niet gedaan. 

Het principe is gelijkaardig aan dat van Purpuz. Een doel kiezen, dat proberen te visualiseren en concreet te maken in stappen. En die stappen dan weer opsplitsen en zo inplannen. 


Er is ook ruimte om te reflecteren en te kijken hoe het loopt.

Dus dat moet een mooie leidraad zijn om het overzicht te behouden.

Mijn doelen dan... Uiteindelijk heb ik beslist om vier doelen te kiezen. 

Gezondheid 

Als eerste (en misschien wel belangrijkste) doel wil ik aan mijn gezondheid werken. Dit vind ik wel een moeilijke om in de planner om te zetten. Gezondheid is nu eenmaal niet iets dat je kan 'inplannen'.
Wel kan ik natuurlijk tijd vrijhouden voor dingen die ermee in verband staan. 

In oktober vorig jaar ben ik begonnen met acupunctuur. Eerst om mijn steeds terugkerende nek- en hoofdpijn aan te pakken (dat is echt een succes geworden!) en nu is het ook werken aan mijn vermoeidheidsklachten. Dat zal natuurlijk trager gaan omdat ik er al zo lang mee worstel (na klierkoorts op mijn 18). Deze afspraken zullen zeker prioriteit krijgen.

Ook bewegen hoort natuurlijk bij gezonder leven dus die start-to-run lessen plan ik ook in. Hopelijk aangevuld met af en toe een wandeling. (En uiteraard in de tuin werken maar dat is mijn volgende doel.)

Ik reserveer eveneens tijd voor het opstellen van een (grotendeels) gezond weekmenu en het daarvoor boodschappen doen. 

Intussen ben ik ook (voorzichtig) gestart met een verzorgingsroutine: tijd nemen 's morgens in de badkamer, tijd nemen om die lekker ruikende bodylotion te gebruiken, tijd nemen om rustig mijn haar te wassen,... kleine dingen die een groot verschil in stressniveau kunnen maken. Rustig starten en niet haasten om de dag te beginnen. 

Kleine stapjes allemaal maar hopelijk zorgen ze er mee voor dat ik op het einde van het jaar kan genieten van een betere gezondheid.


Tuinieren

De tuin, dat is mijn tweede doel.
Alweer zoiets wat je niet makkelijk maanden kan vooruitplannen. 
Ik ga proberen om een globaal maand-to-do-overzicht te maken en dan van daaruit per week te plannen, aan de hand van de weersvoorspelling ;).
Maar dat ik er tijd voor moet maken, staat vast. In de tuin kan ik zoveel stress kwijt en het doet me goed om buiten te zijn op die manier.

Er is niet echt een doel waaraan ik kan aftoetsen of dit doel succesvol was of niet, maar ik denk dat plezier hebben en genieten hier het belangrijkste zijn. Als ik dat heb kunnen doen is het jaar geslaagd.


Schrijfcursus

Doel drie is een die wel makkelijk plan-baar is: de schrijfcursus.
Ik streef naar minstens twee huiswerken insturen per maand, meer is mooi meegenomen. Wel moet ik nog eens bekijken wanneer ik het beste mijn (vaste?) schrijfmomenten inplan.

Als ik op het einde van het jaar aan les 40 raak, kan ik tevreden zijn denk ik. 


Tuinblog

Het vierde doel is het verbeteren van mijn tuinblog. Ik schrijf graag en ik werk graag in de tuin. Dus dat zou de ideale combinatie moeten zijn ervan op dat blog maar dat is het nu helaas niet.
Vaker schrijven en de site ook technisch in orde maken, dat zijn de eerste stappen die ik wil zetten. 

Over een concreet 'einddoel' moet ik nog eens nadenken. 


Heb jij (wilde, grote, bijzondere,...) plannen voor dit jaar?

Reacties

  1. Die planner lijkt me een heel handig hulpmiddel bij het behalen van doelen. Vooral het werken aan je gezondheid vind ik een mooi doel. Ik hoop dat het plannen van allerlei dingen je daarbij gaat helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt super om te hebben. Ik zelf mag nog een planner hebben, soms kom ik er gewoon niet aan om het gewoon waard te maken. Gewoonweg omdat ik soms drukke dagen heb.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #81 - Januari update

Day Zero Project '21 #82 - Doel N1: Een inventaris maken van alle huishoudklussen en dit uitwerken tot een schema