Day Zero Project '21 #56 - Tuindoelen update

 

Het leek me wel een goed moment om nog eens een overzichtje te maken van de tuindoelen waar ik mee bezig ben. 

Eerst even terugkeren naar eentje dat ik al geschrapt had vorig jaar, namelijk het planten van 300 bloembollen (doel 51). Daar zien we nu het resultaat van en ik had niet blijer ermee kunnen zijn dan ik ben. 
Al die kleurtjes, die mooie krokusjes en narcissen,... dat doet me zo goed hé, ik kan het niet beschrijven. Ik vreesde even dat al mijn moeite voor niets (of niet veel) geweest was toen het eerst aangelegde eilandje begon te bloeien en groeien en de nieuwe eilandjes niet veel beweging toonden. 
Maar gelukkig zijn ze later dan toch nog begonnen en kan ik nu dubbel zo lang genieten.


Wat een heerlijkheid hé?
En dan zijn de tulpen en de sieruien nog op komst, dus er is nog veel moois in het vooruitzicht.

Deze foto nam ik eigenlijk ook voor de lentebloeiers (maar je moet goed kijken om ze te zien) maar toen ik hem later zag, vond ik dat het wel een goeie was om de structuur van de nieuwe border (doel 45) te zien in het geheel van de rest van de tuin.


De boog staat nu ook op zijn plaats en vorig weekend heb ik aan de ene kant een kamperfoelie geplant en aan de andere kant een Japanse wijnbes.
Afgelopen dinsdag heb ik ook twee soorten Asters besteld, die er ook nog hun plaats in gaan krijgen. 
Dus stilaan raakt hij gevuld. 
Wel moet ik nog steeds de tuinman proberen hier te krijgen, om de klinkerrand errond vast te leggen. Dat zal dan voor mijn gevoel een volgende grote stap verder zijn. 

Voor het grote grasveld achter de boog hebben we trouwens ook plannen. Nu was dat ons badmintonveld, maar door de droge zomers is het veranderd in een breek-je-benen-veld. Dus daar komen in het najaar een drietal hoog- of halfstamfruitbomen, een kippenren en bloemenweide. 

In het begin van de maand heb ik ook nog eens een doel kunnen afwerken, namelijk het planten van een kleine boom / grote struik in de voortuin (doel 44). Het is een zuilvormige sierappelaar geworden (Malus 'Red Obelisk') Het is helaas nog net wat te vroeg voor een foto in bloei. 
Maar hier staat ie, net geplant.


Hij moet nog veel groeien natuurlijk, nu is hij niet dikker dan de bamboestok waaraan hij gebonden is. Naarmate hij groeit ga ik ook mee de stam opsnoeien. Maar voor nu mag hij nog even struik blijven in plaats van al een boom.

Met wat andere doelen ben ik ook al bezig geweest, in theorie :).
Ik heb zaad voor droogbloemen maar moet alleen nog ergens een geschikte plaats vinden om ze te zaaien (doel 50). 
Over de kruidentuin (doel 52) heb ik ook al veel nagedacht hoe ik het zou willen. Initieel dacht ik om alle kruiden in een zone bij elkaar te zetten maar nu twijfel ik of ik ze misschien niet beter her en der in de tuin kan zetten en laten mee opgaan in de borderbeplanting? 

En zo blijven we plannen maken en nadenken om de tuin steeds meer naar onze zin en naar de veranderende omstandigheden te maken. 
Voor mij is met de tuin bezig zijn absoluut geen straf, integendeel. Het brengt me rust en is het beste anti-stressmiddel dat ik kan bedenken.

Ben jij graag in de tuin bezig?

Reacties

  1. Geweldig, die lentebloeiers in de tuin. En heerlijk om zo bezig te zijn in de buitenlucht.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #81 - Januari update

Day Zero Project '21 #76 - November update