Day Zero Project '21 #64 - Doel 78 ‘Iets’ timmeren / maken met hout

Ik had eigenlijk wel kunnen wachten en dit doel verwerken in mijn creatieve doelen. Maar ik beken dat ik gewoon graag nog eens een puntje wil kunnen afsluiten / afstrepen, dus bij deze krijgt mijn tafeltje - want dat heb ik 'gemaakt' - een eigen blog.

Wellicht had ik toen ik dit doel toevoegde, iets meer 'echt' timmeren voor ogen, met afmeten, zagen, uittekenen en uitrekenen etc. Alleen heb ik vrees ik, daar toch niet echt het talent voor en zijn mijn vingers me ook dierbaar (gezien mijn niet zo handigheid altijd...).
Dus ik heb beslist om de lat wat lager te lagen en 'project oppottafeltje' goed te keuren als doel 78.

Oké, het tafeltje dus.
Het is een bouwpakket dat ik eind vorig jaar bij Bol besteld heb. Het was al een heel gedoe eer het in huis was (beloofde leverdatum niet nagekomen, en nog vijf keer een andere datum beloofd en dan weer niet gestuurd, tot eindelijk een kordate medewerker van Bol zich ermee gemoeid heeft, en dan was het plots de volgende dag in huis). 

Veelbelovend en mooi ziet het eruit op het pakket:


Tot ik het pakket open:


Het is helemaal niet zo mooi donker gebeitst, integendeel. Het hout ziet er wat 'viezig' uit zelfs en hier en daar ook echt niet mooi afgewerkt, erg ruw. Ik was eigenlijk best teleurgesteld.
Wel even gekeken of alles erin zat van onderdelen en schroeven en bouten en dat was gelukkig wel zo. 
Daarna heb ik het pakket weer opgeborgen in de doos en opzij gezet. 

Wat later kwam ik een mooie soort beits tegen en schafte die aan. Maar omdat die verwerkt moet worden met een bepaalde minimumtemperatuur kon ik er toen nog niet aan beginnen.

Zo is het pakket dus maandenlang dicht en onaf gebleven. 
Tot vorige week. Ik heb even een korte pauze tijdens een opdracht en dat was het ideale moment om eraan te beginnen.

Eerst de onderdelen afwassen met Saint-Marc en dan lichtjes opschuren.
Dan kon ik gaan beitsen.
Ook dat ging niet zo heel vlot. Dus na twee plankjes waar de beits niet zo goed pakte, toch nog maar eens alles wat meer afgeschuurd. En dan opnieuw beitsen. 
Laagje één vond ik het resultaat nog maar magertjes. Gelukkig gaf het tweede laagje wel wat meer effect. 


Het heeft wel een stuk langer moeten drogen dan aangegeven op de beits want er kwam gewoon een deel weer af als ik eraan kwam!
Maar twee dagen extra en dan was het gelukkig een stuk beter.

Vandaag ben ik dan aan het in elkaar zetten begonnen. Dat ging gelukkig redelijk vlot (hoewel de handleiding ervoor toch best een stuk duidelijker had gekund). 

Dit is het uiteindelijke resultaat (in de keuken nog):


Ik moet mezelf bedwingen om niet nog een poging te doen voor het opnieuw beitsen van het middelste laatje en nog wat andere stukjes. Maar als het de vorige lagen niet gepakt heeft, zal het dat nu ook niet doen. (en loslaten, dat perfectionisme!)

Het is de bedoeling dat het een plaatsje krijgt in de serre en dat ik daar dan mijn zaai-, verspeen-, en verpotwerk kan doen en niet meer heel de garage onder de potgrond zit. 
Als het op z'n plek staat, zal ik nog wel eens een foto maken en hier tonen. 

Ik kijk er in ieder geval al naar uit om de laatjes in te ruimen en alle rommelige bakjes te kunnen weghalen die nu in gebruik zijn. 

Dus conclusie: minder 'echt getimmerd' dan vooraf gedacht / gehoopt, maar toch genoeg uitdaging gehad met schuren, beitsen en in elkaar schroeven :).


Ben jij handig met (hout en) gereedschap?

Reacties

  1. ziet er toch niet uit lijk dat het op de verpakking sta van kleur. Echt jammer is dat. anders is het wel perfect.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #81 - Januari update

Day Zero Project '21 #82 - Doel N1: Een inventaris maken van alle huishoudklussen en dit uitwerken tot een schema