Day Zero Project '21 #65 - 33. Drie soorten confituur maken met fruit uit de tuin

Vorig jaar had ik al een stukje van dit doel afgewerkt met gelei van rode bessen en rabarberconfituur. Nu volgt de laatste soort: rode bes - frambozengelei.

Bessentijd, een van mijn favoriete momenten in de tuin :).

We hebben eigenlijk best veel soorten staan: de klassieke rode bes, maar ook de witte variant, zwarte bes, frambozen in rood en geel, loganberry en tayberry, stekelbes, blauwe bes in verschillende rassen, en sedert afgelopen najaar ook een Japanse wijnbes. 

Om de rode bessen allemaal zo te eten zijn het er veel te veel.


Dus een groot deel verwerk ik altijd tot gelei. 


Gezellig hé, al die potjes :). Een mooie voorraad die goed van pas komt.


De eerste lichting frambozen hebben we ook al gehad en het waren er zoveel dat we maar een deel ingevroren hebben. Daarvan wil ik er ook wat gebruiken om te combineren met rode bes.


Rode bessen en frambozen hebben nogal veel pitjes dus ik zeef het geheel. Want ik moet bekennen dat ik dus geen fan ben van zoveel pitjes.
Twee mooie bekers vol sap. Links enkel rode, witte en zwarte bes, rechts gecombineerd met framboos.


Altijd wat indrukwekkend als dat sap begint te borrelen en te koken. Al doende geleerd: een kookpot nemen die hoog genoeg is!


De stollingstest met het koude bordje: geslaagd dus!
Maar ik doe er altijd wat minder suiker bij dan aangegeven op de verpakking, hou gewoon niet zo van erg stijve gelei.


Het resultaat: zes en een half potje bessen en bessen/frambozen gelei. 
Later had ik ook nog rabarber/aardbeiconfituur gemaakt. Niet helemaal uit de eigen tuin want de aardbeien waren gekochte diepvriesexemplaren. Maar ook wel heel lekker.

En bij deze is doel 33 voltooid :)!

Maak jij soms zelf gelei of confituur?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #81 - Januari update

Day Zero Project '21 #82 - Doel N1: Een inventaris maken van alle huishoudklussen en dit uitwerken tot een schema