Day Zero Project '21 # 70 - Nieuwe doelen

Intussen rest nog iets minder dan een jaar voor dit Day Zero Project (het loopt tot 16 augustus 2024) en ik merk dat een aantal doelen me niet meer trekken.

Dus is het misschien wel tijd om eens schoonmaak te houden in mijn lijst.


Doelen die ik ga schrappen

Deze zes doelen ga ik schrappen:

Doel 55: Cactussen zaaien: 
Ik had een poging gedaan met een oud zakje zaad dat hier nog lag maar dat is niet opgekomen. Dus dan zou ik nieuw zaad moeten aanschaffen. Maar eigenlijk heb ik al zoveel kamerplanten momenteel dat ik me liever focus om deze goed te kunnen verzorgen dan dat ik er nog nieuwe bijkrijg op deze manier. Maar het blijft wel iets dat ik in gedachten hou voor in de toekomst. Voor wanneer ik met de huidige een goeie routine te pakken heb (dat staat ook nog in mijn lijst).

Doel 58: Een ananasplant opkweken uit een gekochte vrucht
Ook dit lijkt me nog steeds leuk, maar niet voor nu, met dezelfde reden als hierboven.

En ook doel 59: Een bonsai zelf opkweken gaat op de lijst van 'later eens'.

Doel 79: Zelf versiering maken voor de kerstboom
Geen idee wat ik in mijn hoofd had toen ik dit doel opschreef. Ik ben (door verdrietige omstandigheden die gebeurd zijn in de kerstperiode) helemaal niet zo'n kerstmens. Sommige jaren zetten we niet eens een kerstboom dus tja, dat zegt genoeg wellicht? 

Doel 83: Afvaart van de Lesse of een andere kajaktocht
Dit lijkt me nog steeds leuk maar het is gewoon niet haalbaar qua tijd en afstand. 

Doel 91: Mezelf een maand Spotify Premium gunnen
Dat zou ik wel willen doen als het echt veel meerwaarde had. Ik weet niet hoe het bij jullie zit (als jullie Spotify gebruiken) maar ik krijg tegenwoordig bijna geen reclame meer. Dus eigenlijk is Premium dus niet meer zo nodig. 


Nieuwe doelen

Zes doelen weg, dus dat geeft me de kans om evenveel nieuwe doelen in te passen die momenteel wat beter passen.

Ik begin met twee huishouddoelen omdat ik merk dat alles bijhouden me tegenwoordig zoveel stress geeft dat ik er wel echt iets moet aan doen. Door het als doel te stellen ga ik het net wat meer serieus nemen denk ik.

Als eerste zou ik in het hele huis (stap voor stap) eens grote schoonmaak willen houden. Alles goed poetsen, spullen nakijken (en eventueel overbodige dingen het huis uit) en vaste plaatsen geven.

Daarnaast zou ik ook echt routine willen krijgen in het bijhouden van alles. Daarom ga ik eens een inventaris maken van alle klussen die geregeld moeten gebeuren en op basis daarvan proberen een schema te maken (en me er dan ook aan houden). Hopelijk brengt dat overzicht dan ook wat rust mee.

Nog iets waar ik mee aan de slag wil, is mijn zelfbeeld. Dat is voor het moment niet al te positief. Misschien dat ik later eens moet uitkijken voor een assertiviteitscursus maar dat is voor nu nog wat te hoog gegrepen denk ik. Dus ik zou eerst eens aan de slag willen gaan met het 'Positivity Journal' van Manja Neefs. Ik heb laatst een andere boek van haar gelezen en vond het wel heel herkenbaar. Dus daarom denk ik dat ik aan dit boek ook wel wat zal hebben.

Wat meer ontspannen zou ik ook moeten leren. Dus ik ga een poging doen om aan de Shaktimat te wennen. Hopelijk kan ik dan na verloop van tijd wat van mijn spanning zo kwijt raken.

Afsluiten doe ik met een paar nieuwe tuindoelen.

Als de serre leeg is en ik er dus weer de ruimte heb, wil ik graag daar ook een alles reorganiseren en zorgen dat mijn oppottafeltje en rekken een mooie vaste plaats krijgen. 

Nog iets wat ik wil gaan aanpakken is ons voormalig badmintonveldje. Het gras gaat er 's zomers altijd direct kapot door de warmte. Daar zou ik graag in de plaats een paar fruitbomen planten met wat bloemenweide en misschien ook een kippenren. Binnenkort maar eens aan de tekentafel gaan zitten om uit te tekenen wat ik in gedachten heb. Hopelijk kunnen we dan dit najaar ook nog echt aan de slag.


Nieuwe doelen, nieuwe kansen. Ik heb er wel zin in :).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #81 - Januari update

Day Zero Project '21 #82 - Doel N1: Een inventaris maken van alle huishoudklussen en dit uitwerken tot een schema