Day Zero Project '21 # 71 - Doel 86: Op regelmatige basis bewegen

Eigenlijk twijfel ik of ik dit doel al tot mijn routines mag rekenen. De ene dag denk ik van wel, de andere dag vind ik van niet. 

Maar met het schrijven van dit blogje erover, ga ik het doel toch als voldaan beschouwen (maar er uiteraard niet mee stoppen hierna).

Ergens eind december ben ik weer begonnen met Start to run, niet met de app maar nog met de oude podcast. Ik ben de tel kwijt van mijn aantal voorgaande pogingen maar de eerste lessen kende ik nog zowat vanbuiten, zowel qua aanmoediging van Evy als qua muziek. Dus ik vermoed dat dat wel wat wil zeggen...
Nu heb ik nog vaak dat ik op de radio een nummer hoor en denk 'En nu weer lopen!'.

Eind maart haalde ik de laatste lessen. Die ben ik wel een poosje blijven herhalen en een paar keer ook teruggekeerd naar een aantal eerdere toen ik niet zo fit was. 
Uiteindelijk lukte het me om verder te gaan en liep ik in mei 40 minuten aan een stuk en zo ook iets meer dan 5 km.

Helaas kreeg ik dan in juni weer last van netelroos en heb ik een maand niet kunnen lopen.

Bij het opnieuw beginnen moest ik heel wat stappen terugkeren en was ik weer pas halfweg de lessen. Gelukkig ging het opbouwen nu wel wat sneller. Wellicht ook omdat ik wist dat ik het toen kon, dus dat het nu ook weer moest lukken. Eind juli bereikte ik dus weer les 27.

Vanaf dan ben ik blijven lopen.  

Drie keer in de week plan ik in, meestal op zaterdag, maandag en woensdag. Tenzij ik afspraken heb, dan schuif ik er wat mee.

Ik loop nu zonder al te veel moeite 5 km.
Nu is dat natuurlijk niet zo veel / lang, overal lopen mensen langer en verder. Dus soms als ik vergelijk, durf ik er niet echt trots op zijn.
Anderzijds heb ik natuurlijk 'een achtergrond'. Sedert mijn 18 heb ik (na klierkoorts) veel minder energie dan 'normale' mensen. Ook had ik een aantal jaar terug nog hartritmestoornissen bij inspanning. Daarom monitor ik wel heel goed mijn hartslag om niet boven een bepaalde waarde te gaan.
Met dat in gedachten mag ik het misschien iets meer naar waarde schatten. 

Eén vraag heb ik eigenlijk nog niet beantwoord: vind ik het ook leuk? 
Ja, eigenlijk wel. Natuurlijk, de ene dag ga ik met meer goesting lopen dan de andere. Maar altijd ben ik blij wanneer ik geweest ben (zeker achteraf).
Lichamelijk vraagt het wel heel wat energie, maar dat wordt deels gecompenseerd door de mentale boost die het toch wel geeft. Dus het is het wel waard.

Doe jij (graag) aan sport?

Reacties

  1. Dit mag je zeker naar waarde schatten. Ik vind het een topprestatie! En dat je het leuk vindt, is toch wel erg prettig natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #81 - Januari update

Day Zero Project '21 #82 - Doel N1: Een inventaris maken van alle huishoudklussen en dit uitwerken tot een schema