Day Zero Project '21 #82 - Doel N1: Een inventaris maken van alle huishoudklussen en dit uitwerken tot een schema


De inspiratie voor dit doel haalde ik een hele tijd terug bij Luus, die over haar huishoudschema blogde.

Ik merkte dat ik echt zo vaak gestresseerd ben door het huishouden. Het gevoel dat er altijd nog zoveel moet, en ook te weinig overzicht hebben. Dat zijn de twee dingen waar ik meest mee worstelde.

Dus ben ik eens beginnen opschrijven wat er zo allemaal gedaan (zou) moet(en) worden in een week, in twee weken, eens per maand enzovoort. 
Dat geeft gelijk al een duidelijk beeld. Dus dan is het nog kwestie van die dingen te verdelen over de dagen van de week. 
Sommige dingen had ik al wel vaste dagen voor (badkamer poetsen) maar bijvoorbeeld de was, daar zit totaal geen routine in. En nu ook de was van mijn schoonvader in het woonzorgcentrum er nog bovenop komt, is dat eigenlijk wel nodig.

Na heel wat nadenken, puzzelen, proberen en opnieuw anders proberen, is dit mijn schema geworden:


Als je het vergroot, is het normaal gezien goed leesbaar.

Intussen ben ik bijna twee maand bezig met min of meer volgens deze manier te werken.

Voor de was werkt het echt goed. Zelfs als er niet veel was is die week, doe ik hem toch. Weg is weg, en dan kies ik gewoon voor een korter programma.

Mijn dagelijkse routines moet ik me wel nog meer eigen maken.
Maar het einde van de dag, dan is het beste er echt af en ben ik vaak al content als ik erin geslaagd ben om vers te koken.
Anderzijds, zo lang duurt het niet, en zou ik eigenlijk beter nog dat kwartiertje doorzetten om dan gewoon de rust in mijn kop te hebben dat het klaar is en niet meer moet (tot de volgende dag).
(Ik heb al geprobeerd om mijn man meer te laten doen, maar dan is het vaak maar half gebeurd want die zal nooit eens spontaan het aanrecht afkuisen bijvoorbeeld. En dan gaat het rapper als ik het maar gewoon zelf doe want hij durft nogal eens zagen als ik hem 'klusjes' opdraag...)

De schoonmaakroutine zit er wel al redelijk goed in.
Wel probeer ik ook wat mijn gezond verstand te gebruiken. Nu zijn ze bijvoorbeeld in onze straat bezig met dat fibergedoe aan te leggen. Dan weet ik dat ik de inkom maar even niet moet dweilen wil het geen verloren werk worden. Dus ik probeer ook niet de slaaf te worden van mijn schema :).

Voor nu beschouw ik het als 'klaar'. Het geeft me een goeie houvast gedurende de week / maand.
(en aangezien het doel was 'een schema maken' en niet het volledig correct uitvoeren)
Misschien missen er nog wel dingen zoals ramen wassen, of de garage stofzuigen,... maar dat zijn dingen die ik niet zo noodzakelijk vind voor het 'dagdagelijkse functioneren' :) 

Even nog ter aanvulling: ik werk altijd van thuis dus ik heb natuurlijk het gemak dat ik mijn dagen volledig vrij zelf kan invullen. Als je 'gaat werken' is dat natuurlijk een stuk moeilijker.


Werk jij ook met vaste dagen voor bepaalde huishoudtaken?

Reacties

  1. Ah wat goed dat je nu ook een fijne manier hebt gevonden! Ja het geeft wel wat rust he, een schema waar je je aan kunt houden. Dat vind ik tenminste.
    Hier probeer ik ook elke week wel een redelijk vast schema aan te houden, zoals al het poetswerk op mijn vaste vrije dagen doen.
    De was probeer ik ook op die dagen te doen en het liefst ook alleen dan. Zodat ik op mijn werkdagen, als het programma wat voller is, er niet ook nog zoiets bij krijg. Al ontkom je er soms niet aan...
    Op de dagen dat ik dan even niets heb, kan ik ook heel makkelijk denken 'zo, vandaag doe ik helemaal niks!' :D En daardoor vind ik het dan ook minder lastig om op de poetsdagen even door te zetten en wel even wat extra's te poetsen. Het lijkt dan wat beter in balans.
    Maar met was erbij uit het woonzorgcentrum is dat toch wat meer geplan inderdaad denk ik! Dat wordt vaak onderschat, hoeveel tijd dat met zich meebrengt. Maar knap dat je er al een tijdje mee bezig bent en het goed werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Luus :) en ook nog eens bedankt voor de inspiratie met je blog toen.
      Ik had niet gedacht dat het zo'n groot verschil zou maken, maar dat doet het dus echt! Vooral dat ik overzicht heb en niet in het begin van de week aan het stressen ben omdat alles nog moet.
      Goed idee dat je de werkdagen wat vrijer houdt. Dat zijn lange dagen voor jou dan hé waar je al genoeg aan je hoofd hebt zo.

      Verwijderen
  2. Dat schema ziet er echt top uit! Ik werk ook met de taken op vaste dagen (de was doe ik bijvoorbeeld op zaterdag; de schoonmaak op maandag, enz.) en dat bevalt me heel goed. Dingen als ramen zemen doe ik als het nodig is en de ene keer is dat sneller dan de andere keer;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn, Naomi, dat jij ook een goed werkend schema hebt.
      Ja, die ramen... ik heb al leren loslaten in dat opzicht :) en wat is nodig hé ;)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #81 - Januari update

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden