Day Zero project '24 # 2 - Het kan misschien met wat minder

Als ik mijn lijst bekijk, merk ik dat ik best een aantal doelen heb die neerkomen op wat besparen, op dingen niet meer kopen, opgebruiken wat er in huis is.

De laatste tijd ben ik nogal onrustig, voor mijn gevoel zijn er teveel spullen in huis. En er komt steeds maar bij. Ook door mezelf uiteraard. Dus ik ben niet 'onschuldig'. 
Het gevaarlijkste moment van zo'n aankopen is wanneer ik niet goed in mijn vel zit. Maar intussen weet ik dat het niet helpt en dat die dingen me niet echt gelukkiger (gaan) maken. Niet dat dat het kopen altijd tegenhoudt, zeker niet. Hoog tijd dus om er iets aan te doen. 

Het hier neerzetten is al een eerste stap :). Dat maakt het echter en concreter. (en geeft het gevoel dat ik wat verantwoording moet afleggen)

Huis en tuin

Het is niet de bedoeling dat ik gelijk het huis compleet ga ontspullen, verre van. Het zal stap per stap gaan denk ik. Niets meer bijkopen dat niet nodig is, opgebruiken wat in voorraad is, daar ga ik mee beginnen.
Wat ook altijd helpt is eens alles goed opruimen. Dan merk ik weer hoeveel er nog is en dat ik niets (echt) nodig heb. Daarvoor heb ik doel 94 Grote schoonmaak houden in het hele huis en elke ruimte kritisch bekijken qua spullen in de lijst gezet.

Een doel dat ik bij een vorig project ook al gehad heb, is doel 93 Drie maanden niets kopen behalve de noodzakelijke boodschappen en eventuele cadeautjes. Geen makkelijke want er lijkt altijd wel iets nodig te zijn. Maar goed, alles begint bij bewustwording ;).
Op die boodschappen zou ik trouwens ook wat willen besparen. Nu koop ik te vaak dingen die niet echt nodig zijn (snoep!). Doel 96: Een boodschappenbudget bepalen (en me eraan houden) moet dat concreet maken. Misschien schrijf ik hier nog wel een iets uitgebreider berichtje over.

Een van de grootste kostenposten in het seizoen is toch wel de tuin. Oké, het is mijn grootste hobby en dus is het meestal wel nuttig besteed. Maar toch hé, misschien kan het wel met wat minder. Dus ik ga proberen om wat vaker dingen zelf te zaaien in plaats van (ongeduldig) direct een groot aantal planten te kopen. Of waar zaaien moeilijker is, één of twee planten kopen en die dan delen of stekken. Zelf zaad bijhouden van groenten en bloemen waar dat mogelijk is. Dat soort dingen. (doel 48)

Minder / bewuster kleding kopen

Met Doel 67: Tijdens het project maximum 10 nieuwe kledingstukken kopen wil ik ook wat afremmen in het kopen van kleding. Niet dat ik de laatste jaren nog ging shoppen en met zakken vol thuis kwam (eigenlijk is dat nooit geweest) maar het kan nog wat minder denk ik. 
Eigenlijk vind ik tien stuks best nog veel maar als ik minder nam, voelde het gelijk zo 'beklemmend'. Dus ik heb een beetje de middenweg gekozen. Het is vooral als ik iets koop, het echt bewust doen en niet kopen om te kopen (of iets te compenseren). 
Tweedehands reken ik hier dus niet onder. Maar ook die aankopen wil ik echt wel bewust doen. 

Creatieve besparingen

Ook op creatief vlak heb ik wat doelen die aansluiten bij dit voornemen.

Als eerste heb ik Doel 14: Vijf dingen haken met garen nog in huis.
Ik heb nog zoveel garen liggen dat dit toch echt een makkelijke opdracht zou moeten zijn. Voor een project heb ik al wat kleurtjes uitgezocht. Dus daar begin in binnenkort aan.

Ook doel 26: Gedurende het project geen nieuwe haakpatronen of boeken kopen lijkt me goed haalbaar. Ik heb zoveel leuke boekjes liggen, online is er ook een massa te vinden en er is ook altijd de bib nog, die ook creatieve boeken in het aanbod heeft.

Nog zo groot is mijn vooraard kaartenmaakspullen. Daarvoor heb ik dus Doel 24: Een jaar lang geen nieuwe kaartenmaakspullen kopen op de lijst gezet.
Eigenlijk twijfel ik zelfs of ik er niet gedurende het project moet van maken. Maar dan misschien met twee jokers ofzo. Voor als ik eens iets echt heel erg leuks zie... Ik denk er nog even over na. 

Wat het me hopelijk gaat brengen

Best wel wat aandachtspuntjes als je het zo opgelijst ziet. Maar ik hoop en denk dat het me wat meer rust zal brengen. Enerzijds minder spullen (op de duur) en anderzijds niet meer rondkijken en de verleiding van het willen kopen. 

Vind jij het makkelijk om je aan een budget te houden? Of moet je ook af en toe eens op de rem gaan staan omdat het net iets te makkelijk gaat om geld uit te geven?









Reacties

  1. Oef, ik ben ook een beetje een 'emotiekoper'. En dan wordt je huis inderdaad op een gegeven moment vol. Ik vind het mooi dat je daar doelen voor hebt gemaakt. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd, om er maar eens een cliché in te gooien;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gek hé, hoe dat werkt, dat emo-kopen. En sommige zaken zijn daarvoor ook gevaarlijker dan andere. Ik zou in de winter vb dekentjes willen blijven kopen terwijl we er echt wel genoeg hebben. Maar zie ik op de site van de Action zoals heerlijk zachts, dan is de verleiding groot :).
      Het cliché klopt wel helemaal, zeker de laatste jaren heb ik echt dat gevoel, in beide richtingen ook.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #84 - Februari update

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken