Day Zero project '24 # 3 - Een boodschappenbudget bepalen (Doel 96)



In mijn vorige post 'Het kan misschien met wat minder' heb ik al even aangehaald dat ik een boodschappenbudget wil vastleggen om wat te besparen op de dagdagelijkse uitgaven.

Ik hou wel al lang in een Excel-bestand bij wat er de deur uitgaat per maand. Best overzichtelijk opgesplitst in categorieën zelfs. (dit lege voorbeeld is een klein deeltje ervan, namelijk dat van de boodschappen oa)

Maar behalve denken 'dit was een dure maand' heeft het niet echt iets veranderd. Dus tijd om een 'plafond' in te stellen.

Iedereen is anders

Ieder gezin, iedere situatie is anders natuurlijk. Het inkomen verschilt, levenswijze is anders,... dus wat voor mij veel of weinig is, kan voor jou totaal verschillend zijn. 

Wij zijn met twee en hebben momenteel behalve vissen geen huisdieren. Wat onze uitgaven misschien iets duurder maakt, is dat ik strikt glutenvrij moet eten. 
Anderzijds heb ik niets met bekende merken en koop ik van heel veel producten het huismerk.
Het liefst zou ik alles bio en eco kopen maar dat is met mijn inkomen momenteel geen optie. 
Onder de boodschappen versta ik alle voeding, middelen voor was en schoonmaak, wc/keukenrol, dingen zoals douchegel en deo,... Alle basisdingen zeg maar. Kapper, kleding, uitstapjes,... reken ik hierin niet mee.

Afgelopen tijd

Als ik naar de afgelopen maanden kijk van dit jaar was de duurste maand januari waar we 460 € uitgegeven hebben aan de inkopen. In mei was was het budget met 275 € het laagste. Gemiddeld kom ik per maand uit op 363 €.
In vergelijking met wat Nibud geeft als gemiddelden is zelfs ons hoogste bedrag er nog een stuk onder. Maar toch vind ik dat er elke maand wel wat dingen niet nodig waren: snoep en frisdranken om het maar bij naam te noemen, of glutenvrije koekjes (altijd zo duur!). Misschien moet ik daar ook een soort plafond voor instellen ;). 

Concreet bedrag bepalen

Als ik dan over een concreet bedrag nadenk zou ik het budget op maximum 350 € willen instellen. Ik heb geen idee of het haalbaar is, maar het is de poging waard in ieder geval. Ik zou op 1 september beginnen en een eerste keer evalueren aan het einde van dit jaar. 
Het is ook niet de bedoeling dat ik 'tot het uiterste' ga. Het belangrijkste is om wat bewust te worden, bewust van wat ik uitgeef, bewust van wat ik aankoop. Heb ik dit nodig? Is dit wel goed voor mij?
Ik heb sowieso geen energie om per week veel verschillende winkels te doen om net iets goedkoper uit te komen. Verder doe ik alles met de fiets, dus aanbiedingen van grote aantallen kopen voor korting lukken ook niet.

Aandacht geven

Een aantal aandachtspunten die ik de komende weken wil meenemen:
- Uiteraard er op letten dat we niets (of toch zo min mogelijk) moeten weggooien.
- Kijken wat er nog in de voorraad (voorraadkast, diepvries, tuin) is en dat eerst eens opmaken vooraleer weer voorraden aan te schaffen.
- Zelf maken: dit sluit een beetje aan op het vorige. Ik heb nog verschillende soorten bloem en bakmeel, dus in plaats van gebak te kopen eens kijken wat ik zelf kan maken met (deels) wat in huis is.
- Een weekmenu maken (ook dat is eigenlijk een van mijn doelen van dit project)
- Boodschappen doen zonder mijn man... haha ja, hij let meestal totaal niet op prijzen, vooral niet van de lekkere dingen ;).

Inspiratie 

Het internet staat vol info en tips, en dus ook over budgetteren. 
Op onderstaande sites en blogs neem ik geregeld een kijkje voor wat inspiratie.

Leef Zuinig - Inspiratie voor een financieel gezond leven
Huishoudelijke uitgaven - Nibud
Gierige Gerda - Besparen voor een rijker leven

Heb jij een vast boodschappenbudget? Waarom wel of niet? 
Goeie tips zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Reacties

  1. Mijn man geeft ook veel meer geld uit in de supermarkt dan ik. Hij let bijvoorbeeld niet op aanbiedingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, die van mij ook (bijna) niet. Alleen bij de chips zou het hem opvallen haha ;).

      Verwijderen
  2. Ik houd net als jij keurig bij wat ik elke maand uitgeef, maar ik werk niet met een budget. Bij mij zou het in principe ook goedkoper kunnen, maar er zijn bepaalde merken die mijn diëtiste me heeft aangeraden en tja, daar betaal je dan de hoofdprijs voor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat begrijp ik helemaal hoor, dat je dan vasthoudt aan die merken. Winst voor je portemonnee mag geen verlies voor je gezondheid zijn.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #84 - Februari update

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken