Day Zero Project '24 # 4 - Boodschappen doen (Doel 96: Boodschappenbudget)

Nu ik mijn budget vastgelegd heb, is het ook kwestie van me eraan te houden. Dat is natuurlijk het lastigste deel :).

Vooral als ik merk hoe snel het uitgeven soms gaat...
Ter illustratie: vandaag ben ik boodschappen gaan doen en heb ik eens alles op een rijtje gezet, ook de uitgaven die niet tot het budget horen aangezien het natuurlijk wel gewoon ook van de rekening gaat.

Boodschappen (bij het budget gerekend)

Eerst ben ik naar de Aldi geweest. Daar gaf ik 36,15 € uit. 
Cola (9 kleine flesjes van het huismerk), een zak frietjes voor de airfryer, een fles slagroom en twee potten kant en klare saus (spaghetti en zoetzuur) waren de iets minder gezonde aankopen, goed voor 7,49 € van het budget. Verder hou ik het verantwoord met aardappels, aardbeien, skyr,... 

Omdat ik in de Aldi bepaalde dingen niet kan kopen zoals glutenvrij brood en cornflakes, moet ik nog naar andere winkels.

In Holland & Barret hebben ze weer een actie waarbij je 50% korting krijgt op het tweede product bij aankoop van twee producten van bepaalde merken. Uiteindelijk komt dat neer op een korting totaal van 25%, minder dan het eigenlijk klinkt hé. Maar goed, toch beter dan de volle pot betalen. 
Ik had cornflakes nodig, normaal koop ik die van het huismerk van de AH maar daar ga ik niet heen deze week. Met deze korting en de euro korting die ik nog via mijn klantenkaart had, was ik met 5,73 € zelfs nog ietsje goedkoper uit voor twee dozen van 'een merk'. 

De rest van mijn boodschappen doe ik in de Delhaize. Daar betaalde ik uiteindelijk 21,01 €
Ik koop er twee glutenvrije broden, 2 soorten appels, en dan twee aanbiedingen. Gehakt en kippenbouten zijn beide 1 + 1 gratis. Dat zijn zaken die we geregeld gebruiken dus daar profiteer ik van. Ik vries in wat we niet direct gaan gebruiken zodat het dan later goed van pas komt.

In Kruidvat is er dan weer korting op de deo's van Odorex. Ik gebruik een aantal keer per week de extra dry depper. De huidige is nog niet op maar het einde nadert. Dus beslis ik om er een te kopen. In plaats van 6,29 € betaal ik met de korting nog 4,72 €

De andere uitgaven

Ik moet ook nog bij de apotheek zijn. Tegen allergie neem ik dagelijks levocetirizine. Een doosje van 100 tabletten (die ik deel met mijn man) is 15,15 €.

Supplementen, nog zo'n lopende rekening helaas. Voor mijn cholesterol neem ik omega 3 en voor de osteoporose heb ik een supplement met calcium en vit D. Een verpakking van elk kost me in de Medimarket 32,25 €

En dan iets wat ik natuurlijk niet 'echt' nodig heb... in de Boekenvoordeel bezwijk ik dan toch voor een slimline snijmal en een lijmgom. 23,48 € betaal ik voor beide. 

Ik ben overal op de fiets en te voet (in het shoppingcenter) heen geweest dus heb geen extra kosten voor parkeren of benzine.

Totaal uitgegeven

Totale rekening van vandaag: 138,49 €... Ja, zo gaat het dus veel te snel vooruit...
Zeker als ik dan de rekening van de Action van gisteren er nog bij neem. 

Wat heb ik geleerd / beslist vandaag?

Qua boodschappen heb ik niet echt 'slechte' uitschieters. 'Echte' snoep heb ik niet meegebracht, wel nog cola (huismerk) en slagroom voor bij die ijscoupe met aardbeien dit weekend :).
Kunnen profiteren van een paar mooie kortingsacties (van dingen die we toch kopen en gebruiken) die goed zijn voor de voorraad en dus voor toekomstige weken.

De allergietabletten zou ik misschien beter online kopen (uiteraard bij een erkende apotheek). Daar kosten diezelfde pilletjes 11,35 €. Scheelt toch weer 3,76 €. Anderzijds: om gratis verzending te hebben moet je ook weer voor een minimum bedrag bestellen. Maar misschien moet ik eens de vergelijking maken hoe het zit met de prijzen voor de supplementen. Of er zo wat winst nog te behalen valt.
Ik weet dat ze in het Kruidvat ook allerhande vitamines verkopen maar vaak is de dosering dan weer anders, en moet je er meer van nemen waardoor het dan toch ook weer op hetzelfde neerkomt. Maar goed, ik ga het nog een keer uitgebreid onderzoeken. 

De snijmal tja... ter excuus: ik had nog geen slimline randmallen. En aangezien ik wel vaker slimline kaarten wil gaan maken in plaats van vierkante omdat de verzendkosten hiervan gewoon standaard zijn  tegenover twee postzegels anders voor vierkant. Maar goed, het blijft natuurlijk veel geld voor iets dat niet echt zo noodzakelijk is. Dus ik ga hem extra veel proberen te gebruiken zodat hij de centjes waard blijkt te zijn :)
Wel heb ik beslist dat ik vanaf nu wel de koopstop ga toepassen (doel 24: geen kaartenmaakspullen kopen) en dit gedurende de rest van het project en niet voor één jaar zoals initieel bedacht.

Tussenstand boodschappenbudget

Het totaal uitgegeven bedrag aan boodschappen van deze maand (haha, amper 5 dagen ver) is 73,34 €. 
Gelukkig heb ik nu even respijt van boodschappen doen :).

Kan jij makkelijk weerstaan aan niet zo noodzakelijke aankopen? Tips zijn altijd welkom :).

Reacties

  1. O, dan 'ineens' zo'n snijmal kopen snap ik wel. Maar dan gaat het budget inderdaad hard. Aan de andere kant: als je 'm echt gaat gebruiken, waarom dan ook niet zo'n aankoop doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, veel gebruiken is zeker de bedoeling :) Had er ook wel een paar dagen over nagedacht, had 'm namelijk online gezien bij de nieuwe artikelen en dacht gelijk dat het wel handig kon zijn en ik zoiets nog niet had. Maar toch hé, ... :)

      Verwijderen
  2. Het is ongelooflijk hoe snel een rekening bij de supermarkt gaat. Ik schrik er ook nog elke keer van en breng dan ook nooit echt te veel snoep en onnodige dingen mee. Ongelooflijk hoe duur het leven is geworden..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, echt hé. Schrok laatst ook weer van de prijs van het badkamerkuismiddel dat ik altijd koop. Intussen al 6,49 €! Het is nu wel in korting bij Big Green Smile dus ga maar weer wat voorraad aanleggen.
      Ook zo met wasmiddel, met dat ik de was van mijn schoonvader in het wzc doe, ben ik maar overgeschakeld op een goedkoper middel (helaas niet ecologisch) want vaak moet ik dingen twee keer wassen eer het proper is.

      Verwijderen
  3. Wel superboeiend om te zien hoe andere mensen hun geld uitgeven en met een budget omgaan vind ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind het ook leuk om bij anderen te zien, dus ik dacht: ook maar een keer hier (maar wel spannend want ja want vinden anderen dan hé?)

      Verwijderen
  4. Bij mij is het belangrijk dat ik mezelf niet per ongeluk in verleiding breng. Dus geen folders inkijken en zo min mogelijk winkels in.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #84 - Februari update

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken