Day Zero Project '24 # 7 - Bespaardoelen update september 2024

Als ik september op budgettair vlak moet samenvatten in een woord kies ik toch echt wel voor chaotisch. Ik denk dat ik nog nooit zo vaak naar de winkel geweest ben in één maand.
Voor boodschappen maar vooral ook voor allerhande andere dingen zoals de nieuwe kattenspullen.

Boodschappenbudget

Het doel was dus om maximum 350 € uit te geven voor de gewone boodschappen. Dat is dus met 354,06 € net niet gelukt afgelopen maand. (doel 96)
De grootste uitgaven waren voor:
- vlees: 72,02 €
- 'algemeen': 54,48 €
- was- en onderhoudsproducten: 68,34 €
- huisdieren: 47,76 €
- glutenvrije producten: 42,81 €

Voor onze nieuwe kattenvriend moest er dus een boel voeding en kattenbakvulling aangeschaft worden. (En nog veel meer andere spullen die niet onder de gewone boodschappen vallen maar dat vertel ik wat verder nog :).)

Dat onderhoudsproducten deze maand zo'n groot bedrag opeisten kwam omdat ik een serieuze bestelling gedaan heb bij Big Green Smile waar de Methodproducten in promotie waren. Eigenlijk is dit dus een voorraad voor meerdere (hopelijk heel veel) maanden en niet enkel voor september. 

Qua snoep was het een goede maand: slechts 5,38 € uitgegeven. Dat was voor een fles slagroom, een zak chips en één bewuste 'zonde' met twee chocoladekoffiekoeken (een voor mijn man en een voor mij). 
Frisdrank was een wat grotere kost met 16,77 €. Maar daar was ook een fles 'merkcola' bij voor bezoek, die ik dan nog domweg meegebracht had uit zo'n kleine buurtsuper en dus veel duurder was dan zou moeten. 
Voor last-minute bezoek heb ik 6,33 € gespendeerd om snel nog wat lekkers in huis te halen. Voor het bezoek de volgende dag had ik iets meer tijd en heb ik nog appelmuffins kunnen bakken (die ook nog eens heel lekker bevonden werden). 

Over zelf maken gesproken: dat was een van de aandachtspunten die ik vooraf gesteld had. Dat is best goed gelukt. Ik maakte naast die muffins nog pannenkoeken met 'gewone' bloem en niet met een specifieke mix. Ook maakte ik twee keer pudding. Dat zal zeker nog vaker gebeuren nu ik weet hoe je kan vermijden dat er zo'n dik vel op komt (afdekken met wat huishoudfolie is de simpelste manier). 
De laatste tomaten uit de tuin heb ik nog tot passata verwerkt. 

Lessen die ik meeneem naar volgende maand

Met die dure poetsproducten (nu wel gekocht met wat korting) ga ik toch proberen om vaker producten zoals schoonmaakazijn te gebruiken voor de douchewanden. Sedert die ook bestaat met een geurtje en die scherp azijngeur zo net wat minder overheersend is, wil ik dat wel uittesten. Zou toch een mooie besparing kunnen geven op termijn.

Ik moet ook zorgen dat ik wat beter voorbereid ben zodat ik niet nog raprap boodschappen moet halen in de duurdere supermarkt of buurtwinkel.
Dat wil ook zeggen echt werk maken van een weekmenu want nu was dat vaak improviseren en dan nog iets niet hebben en dus weer naar de winkel moeten...
In dat kader heb ik ook de diepvries (afin, de inhoud ervan natuurlijk) eens grondig nagekeken. Een aantal te oude dingen heb ik eruit gehaald, net als spinazie die ik maar niet lekker klaargemaakt kreeg en gewoon smakeloos bleef. Nu heb ik weer een goed overzicht en is het direct duidelijk wat er nog in voorraad is. 

Koopstop hobbyspulletjes en kleding

Wel goed: ik heb geen nieuwe kaartenmaakspullen gekocht nadat ik de koopstop afgekondigd had. (doel 24). Nieuwe kleding (behalve ondergoed maar dat valt in de uitzonderingen) kocht ik ook niet (doel 67). 

Besparen op de tuinuitgaven 

Zo, dat is even mislukt om er een spaarzame tuinmaand van te maken (doel 48).
De grootste spelbreker was een kapotte vijverpomp... Uiteraard ben ik wel op zoek gegaan naar waar dat merk en type het goedkoopste was. Dat bleek bij Hermie te zijn. Dan nog was het 231,51 €.
Maar zonder gaat nu eenmaal niet dus er was niet echt een alternatief.
Ik heb dan ook maar gelijk gazonmeststof mee besteld waar ik toch ook al naar aan het zoeken was. Ook daar was die het goedkoopste (27,99 €). In hun digitale magazine stond nog een kortingscode van 5 € die ik uiteraard gebruikt heb. 254,50 € was hier dus de totale rekening.

Bij de Aldi kocht ik dan weer heel wat bloembollen.
Voor deze zakjes samen kwam het op 14,90 €. Een stuk goedkoper dan bij de tuincentra en uit ervaring weet ik intussen dat de kwaliteit even goed is.


In vergelijking met de uitgaven stelt mijn besparen niet zo heel veel voor. Maar goed, alle beetjes helpen zullen we maar denken.
Ik verzamelde zaad van een tomatenras dat geen F1 hybride is en dus redelijk gelijkaardig zou moeten terugkomen. Ook zaad van Tagetes heb ik al voor volgend jaar.

In het voorjaar zaaide ik al een en ander van vaste planten voor in de borders. Een deel daarvan heb ik intussen in grotere potjes overgezet. Als ze de winter goed doorkomen, krijgen ze in het voorjaar hun vaste plaats buiten. Dus dat zou ook weer schelen in de aanschaf van nieuwe planten.

Ik gaf een boel zaailingen en andere planten uit de tuin weg maar kreeg ook een een aantal mooie planten in ruil van iemand, heel fijn.

Dat vind ik vaak moeilijk, om zelf dan iets terug te vragen. Maar kijk, ik leer het nog wel :). En meestal vinden mensen het helemaal niet erg, soms zelfs leuk. 

Andere uitgaven

Verder was het een nogal dure maand met nog allerhande (onvoorziene) uitgaven.

Ik vertelde hierboven al even over de nieuwe kattenvriend. Het is een zwerfkatje dat we via een organisatie geadopteerd hebben. 
Omdat hij de komende zoveel weken natuurlijk nog niet naar buiten kan, moesten we naast voeding toch nog een en ander aanschaffen. Extra kattenbakken (verschillende plekken in huis), een klimmeubel met mandjes voor in het washok waar hij 's nachts verblijft en nog zoiets voor in de woonkamer met een krabpaal. Wat speeltjes, verzorgingsspullen,...
Het moest ook allemaal nogal snel gaan: eens beslist van hem te adopteren wilde men dat we hem ook zo snel mogelijk kwamen halen.
Omdat de bestellingen die we online gedaan hadden, nog niet geleverd waren tegen dat poes naar hier kwam moest ik dus nog halsoverkop naar de winkel om voeding, kattenbak, vulling voor de bak,... Niet ideaal voor iemand die graag rustig de tijd neemt voor zo'n dingen.

Bij de apotheker heb ik ook flink wat centjes achtergelaten. Enerzijds natuurlijk voor de nodige medicijnen en dan nog wat niet geplande omdat ik nog eens een koortslip had en mijn lysinesupplement op was. Om de gratis verzending te hebben nog maar wat voorraad van allergietabletten en ibuprofen meebesteld. Daar kunnen we wel efkes mee voort nu. Zo gaat het snel natuurlijk.

In het Kruidvat was het actie van Kneipp 1 +1 gratis, dus op verzoek van mijn man 10 flesjes badolie besteld. Wel een mooie korting, maar toch, bijna 60 € ineens... 

Ondanks...

Dat er veel geld de deur uitgegaan is, heb ik toch ook geregeld dingen niet gekocht die (even) aanlokkelijk waren.

Ik heb de adventskalender met verzorgingsproductjes in de Action dan toch niet gekocht omdat er best veel dingen bijzaten die ik eigenlijk niet gebruik. Het was niet duur maar eigenlijk geef ik gewoon beter iets meer uit aan eentje die 100% mijn ding is dan iets dat het niet helemaal is.

Ook de kookboekenverleiding heb ik weerstaan. We willen wat gezonder eten, en dan krijg je een mail van een uitgeverij, met nieuwe 'gezonde' recepten kookboeken. Maar we hebben genoeg kookboeken, ook met goede recepten. En er is ook altijd nog de bib.

Het doosje koekjes dat ik wilde kopen bij het boodschappen doen eergisteren heb ik ook teruggelegd. In plaats daarvan heb ik een pot aardbeienconfituur gekocht. Een bruine boterham met aardbeiconfituur is ook niet het gezondste maar toch beter dan een koekje (of meer, mezelf kennende).

Er is vast nog meer na wat twijfelen niet in mijn mandje beland maar wat allemaal precies ben ik intussen vergeten. Dus het beste bewijs dat ik het niet hoefde te kopen ;).

Plannen voor oktober

Hopelijk wat minder onvoorziene uitgaven. Een wat betere planning zal wellicht helpen daarbij.
Nieuwe maand, nieuwe kansen ;)

Was september bij jou ook zo'n dure maand?

Reacties

  1. Die schoonmaakmiddelen kun je waarschijnlijk lang mee vooruit (zoals je ook al schrijft), dus die kosten zijn inderdaad een beetje relatief.
    Bij mij was september ook een dure maand, vooral door kleding en schoenen. Ik heb steunzolen, waardoor ik altijd echt dure schoenen moet kopen en dus tikte ik daar 250 euro voor af. Oeps...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de bestelling inmiddels binnen en het zijn ook grotere flessen dan die ik voorheen had, dus uiteindelijk best mooi met de korting.
      Oja, zo'n schoenen kunnen echt duur zijn hé. (Daarom dat ik zelf mijn zolen eigenlijk enkel in mijn sneakers draag en er geen nette schoenen voor aanschaf.) Maar hopelijk heb je er lang plezier van en zijn ze duurzamer dan goedkope schoenen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #75 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #84 - Februari update

Day Zero Project '24 # 4 - Boodschappen doen (Doel 96: Boodschappenbudget)