Day Zero Project '21 #30 - Doel 26: Drie maanden geen nieuwe kleding kopen

Mijn lijst met doelen bevat vooral dingen om te doen maar deze was iets om net niet te doen: drie maanden lang geen nieuwe kleding kopen. Dat was dus afgelopen maanden april, mei en juni.

Iets niet doen, hoe moeilijk kan dat zijn? Best lastig dus heb ik gemerkt. 

Opgeven of doorgaan?

Na elke maand dacht ik om ermee te stoppen maar uiteindelijk toen juni halfweg was en ik nog steeds niets nieuws gekocht had, vond ik het ook weer stom om nu nog op te geven. Die laatste twee weken konden nu ook nog wel. 
En dus bij deze, drie maanden heb ik niets nieuws van kleding gekocht. Eén tweedehands shirtje dat ik al een tijdje in huis heb, en eentje dat ik gisteren besteld heb (beide via Vinted), is alles wat ik in deze periode aangeschaft heb, en dat mocht dus want 'niet nieuw'.

In tussentijd

In de tussentijd ben ik begonnen met nog een keer mijn kleerkast op te ruimen en te inventariseren. Hiermee ben ik intussen klaar (doel 25 van mijn lijst - een verslagje). Ik heb nu weer een goed zicht op wat ik allemaal heb en wat er nog mist. Dat laatste is eigenlijk niet zoveel. Vooral wat (zomerse) topjes en shirtjes die minder 'basic' zijn staan op het wensenlijstje. Ook een paar luchtige broeken kan ik nog wel gebruiken. En ondergoed, maar dat telde eigenlijk sowieso niet mee in deze koopstop.

Kritisch kijken

Ik moet bekennen dat ik tijdens de stop geregeld webwinkels ben blijven bekijken en dus de verleiding geregeld zelfs opzocht. Maar of dat negatief was?
Soms als ik iets zag dat ik dacht echt te willen hebben, begon ik verder na te denken: heb al iets gelijkaardigs? Vaak was dat het geval. Is het wel fijne stof? Geregeld was het dan polyester en dat probeer ik om verschillende redenen tegenwoordig zoveel mogelijk te vermijden. Is dit kledingstuk het waard om mijn koopstop te doorbreken? 'Eigenlijk niet' was het antwoord dan.

Zo merk ik dat ik meer eisen begin te stellen aan wat een plaats in mijn kast verdient. In een Facebookgroep waar ik lid ben, zeggen ze dat alleen tienen het waard zijn om aan te schaffen. Met minder zou je geen genoegen mogen nemen. Daar zit veel waarheid in heb ik al gemerkt. Twijfelkoopjes zijn het achteraf meestal toch niet.
Alleen nog stukken die een tien verdienen aanschaffen, wil niet zeggen dat ik nu plots allemaal dure designerstukken wil, verre van. (Ik beken dat ik zelfs wat allergisch ben aan grote logo's op kleding.)
Een goede pasvorm, een kleur waar ik van hou, fijne stof,... als dat allemaal in het stuk zit, dan maakt het al een grote kans op een goed cijfer.

Achteraf gezien was deze 'kooppauze' - hoewel bij momenten niet fijn - dus best leerzaam.  

En nu 'mag' het dus weer... Maar toch is het niet de bedoeling dat ik compleet los ga. Zeker niet. Wel ga ik rustig aan op zoek naar de dingen die ik nog mis. Dat wil ik trouwens liefst eerst een kans geven in de Kringwinkel. (Behalve het ondergoed natuurlijk)

Heb jij al eens een kleding-koopstop gehouden? En zo ja, wat heeft het jou al dan niet bijgebracht?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #81 - Januari update