Day Zero Project '21 #46 - Een maand vrij om in de tuin werken: hoe ver zijn we geraakt?

 

Een maand vrijaf nemen om in de tuin te werken: een van de doelen waar ik erg naar uitkeek. Eens niet moeten kiezen tussen werk en de tuin, geen energie moeten overhouden voor andere verplichtingen (behalve het huishouden natuurlijk, dat stopt nooit), zo fijn!

Ongeveer gelijk met de start van mijn tuinmaand ben ik begonnen met accupunctuursessies. Voor mijn energiegebrek en vooral ook voor mijn nekproblemen die tot de hoofdpijn leiden.
In het begin van de maand heb ik nog wel een paar keer serieus last gehad maar na een paar beurten was er echt een spectaculaire verbetering. Heel wonderlijk! Wat met zoveel beurten bij de kinesist niet gelukt is, lukt nu eindelijk wel. Zo fijn om weer ongehinderd in de tuin te kunnen werken. Geen preventieve pijnstillers meer te moeten nemen om de volgende dag zonder hoofdpijn op te staan. Echt heel erg blij mee natuurlijk! Hopelijk kan ik ook nog wat verbetering op energievlak krijgen. Maar dat is sowieso iets van lange adem aangezien het al meer dan twintig jaar aansleept (na klierkoorts op mijn 18de). 

Maar goed, nu naar de tuin dus.

Er waren nog wat achterstallige zaken die aangepakt moesten worden. De klimophagen snoeien, een verzamelkorf installeren om bladcompost te maken, opruimen in de serre,... Allemaal afgevinkt intussen.

Naast deze klussen had ik natuurlijk ook een aantal van mijn doelen waar ik aan wilde werken.

Doel 45: De nieuwe border achter de vijver ontwerpen en aanleggen

Beetje bij beetje krijgt onze nieuwe border vorm. Het begon uiteraard met het uitzetten van de ontworpen contouren.

Dan kwam het zware werk: alle graszoden eruit. 



Om de grond te verbeteren is compost altijd een goed idee.

De tuinman kwam nog langs om alles eens goed te frezen en nam gelijk ook de zodenafval mee

Nu het leuke werk: planten. Iets wat ik stap voor stap aanpak. De boom (Tamarix 'Pink Cascade') en een groot deel van de struiken staan er intussen.
Ook al wat vaste planten die ik elders uit de tuin gerecupereerd heb. Ofwel overtallig (zichzelf gezaaid) ofwel deden ze het niet zo goed op hun eerste plaats en krijgen ze hier een nieuwe kans. 

Dit is het resultaat tot nu toe:


Ik moet dus nog wat plantvakken invullen. Maar daar ga ik rustig de tijd voor nemen, om goeie keuzes te maken. 
Ook de rozenboog in elkaar zetten is nog een klusje op de lijst. Die boog komt over het gazon tussen het kleine stukje en de overkant in de grote border. Rozen gaan er niet op komen, wel een kamperfoelie die ik van mijn vader krijg.
En dan nog iets wat ik zelf niet kan en ervoor op de tuinman beroep moet doen: de afboording van het geheel met een klinkerrandje. 
Maar er zit dus vooruitgang in, aan het begin van de maand was het gewoon nog allemaal gazon :). Dus dit is al een heel grote stap in de goeie richting.

Doel 51: 300 bollen van voorjaarsbloeiers planten

Voorjaarsbloeiers zijn een beetje mijn winter-antidepressivum. Die donkere maanden zijn zo niet mijn ding en alles lijkt dan vaak zo somber en uitzichtloos. Maar eens de bolletjes hun kopjes beginnen te laten zien, krijg ik ook weer nieuwe moed, want dat teken van leven wil zeggen dat het voorjaar er heel stilletjes aankomt. Zoiets dus, een beetje vaag uitgelegd vrees ik. 

In de beginpost had ik al wat tulpenbollen aangeschaft maar moest de meerderheid nog gekocht worden. Dat heb ik dan begin november gedaan. Bij Natural Bulbs heb ik een mooie bestelling geplaatst van 324 bollen. Tulpen, narcissen, heel veel krokussen en sieruien, allemaal in deze doos:



Er zat ook een cadeautje bij: een zakje met 10 Puschkiniabolletjes. Leuk!
Ik had eerder dan al 42 tulpen en 20 krokussen van bij Tuinadviesbestellingen en 10 Narcissen 'Thalia' die ik meegebracht had van ons bezoek aan de plantentuin van Meise. Dus dat maakt het mooie totaal van 406 bollen. 
Bestellen en kopen is natuurlijk het makkelijke deel maar die dingen moeten natuurlijk ook nog allemaal de grond in. Daar ben ik de afgelopen twee weken mee bezig geweest. Vandaag hebben de laatste hun plaats gekregen. Oef. Blaren en eelt op mijn handen maar dat zal hopelijk snel vergeten zijn als ik komend voorjaar van de mooie bloemen kan genieten. 


Doel 46: De tuin nog wat insectenvriendelijker maken

Met de krokussen en alliums scoor ik nog wat punten op het bijenvriendelijke-tuin-doel. Beide zijn aantrekkelijk voor hen maar zeker de krokussen omdat deze op een moment bloeien dat er nog heel weinig anders is van voedsel voor de vroege bijen. 
Ook bij de beplanting van de nieuwe border ben ik de insecten niet vergeten. Zowat alle planten zijn een mogelijke voedselbron. 

Doel 47: De tuin nog wat vogelvriendelijker maken

Het is nu echt weer volop vogel-voeder-tijd. 
Ik maak alle houders eens goed schoon en dan kunnen ze gevuld naar buiten.



Ook zet ik de nieuwe standaard in elkaar. Dat gaat eerst wat stroef maar WD40 brengt zoals zo vaak soelaas :). Ik vind hem heel leuk, en dat gewoon uit de Action.

Met het voederhuisje heb ik wat meer werk. Een opknapbeurt was echt nodig.
Bij zo'n dingen merk ik dat er geen groot klusser aan mij verloren gegaan is maar ik heb me er toch mee geamuseerd.

Zo was het voor:

Na het oliën van het houtwerk en 'Hammeriten' van het dakje ziet het er weer best toonbaar uit:

Die kan er weer even tegen hoop ik.
Er is nog een ander voederding dat op een laagje verf wacht. Hopelijk kan ik dat de komende week fixen.

Ziezo, dat was dan mijn maand vrijaf. Ik ben eigenlijk wel tevreden met wat ik gedaan heb in die tijd en ik heb er ook van genoten. Het buiten zijn, de beweging, de vorderingen zien, ... 

Vandaar dus, de maand van mijn doel mag dan voorbij zijn, ik ga nog even door zolang het weer het toelaat.
Nog wat planten voor de nieuwe border uitzoeken, de rozenboog in elkaar steken, bladeren van het gazon harken voor de bladcompost, de moestuin opruimen,... klusjes genoeg.
Ik kijk er naar uit. 

Heb jij ook al bloembollen geplant?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Day Zero Project '21 #61 - Creatieve doelen in de voorbije maanden

Day Zero Project '21 #9 - 61. Grote schoonmaak doen in de hobbykamer en het er gezelliger maken

Day Zero Project '21 #73 - Doel 74: Zelf een kledingstuk maken